Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 september 2011

Nel Kuipers is Afvaller van het Jaar 2011

LISSE – Na een jarenlange strijd tegen het overgewicht, presteerde Nel Kuipers (49) het om binnen vier maanden maar liefst 20 kilo te verliezen. Ondanks fysieke en emotionele tegenslagen zette ze door en zag haar lichaamsgewicht dalen van 85 kilo naar 65 kilogram. Door dit succes werd ze uitgekozen tot de ‘Afvaller van het jaar 2011’. Ze is er met recht trots op: ‘Je moet niet in de oude eetgewoontes terugvallen’.

In 2001 onderging Kuipers een zware baarmoederoperatie, waarna ze jarenlang leed onder zware rugproblemen. Hierdoor kon ze haar favoriete sport volleyballen niet meer uitoefenen en door een combinatie van minder lichaamsbeweging en meer eten dijde ze uit tot 85 kilogram. Ze volgde vele diëten en lette er zelf ook op om niet teveel te snoepen of te eten, maar het lichaam bleek altijd sterker dan de geest. ‘Ik had een heel slechte eetgewoonte; iedere dag om 17:00 uur at ik stokbrood met kruidenboter, maar eigenlijk was dat kruidenboter met stokbrood. Een uurtje later ging ik het diner koken en eten.’ Ook de kaasknabbels ’s avonds waren niet te versmaden en zo werd Kuipers niet alleen zwaarder maar ook fysiek ongezonder. Ze leed onder meer aan een hoge bloeddruk en was astmatisch.

‘Mijn overgewicht begon een psychologisch probleem te worden. Ik keek niet graag meer in de spiegel en ging me verhullend kleden’, aldus Kuipers. Een collega van haar volgde het Cambridgedieet en Kuipers zag bij haar de kilo’s eraf vliegen. Ze zocht een consulent in de Bollenstreek en kwam terecht bij Body 2 Balance, waar ze op 4 januari een afspraak maakte. Daar nam ze het definitieve besluit om af te vallen en ging – heel confronterend – voor het eerst in maanden weer op de weegschaal staan. Twee dagen later begon ze met het dieet, waarbij ze twee shakes, een soepje en een gezondheidsreep per dag mocht eten. ‘Die eerste dagen waren een ramp, met als dieptepunt de derde dag. Dan moet je lichaam zich namelijk aanpassen aan de nieuwe eetwijze. Mijn consulente adviseerde me om afleiding te zoeken, dus ik ging helpen bij een juniordag van de volleybalvereniging. Maar daar kwam ik tussen de frieten en kroketten terecht en ik zat er met mijn reepje.’

Vanaf de vierde dag verbeterde de situatie heel erg: ‘Mijn hongergevoel was weg en is nooit meer terug gekomen. Door het tekort aan koolhydraten gaat het lichaam zijn eigen vet verbranden.’ Ze kreeg ook veel morele steun van haar vriendin Marianne Matze, die haar eigen strijd tegen kanker voerde. Een van Matze’s laatste woorden waren: ‘Meid, wat ben jij stoer dat je het hebt gehaald!’, herinnert Kuipers zich emotioneel.

Mijn afvalperiode duurde tot eind maart, waarna ik het normale eten weer langzaam ben gaan opbouwen. Je begint met het eten van een warme maaltijd zonder koolhydraten en voegt hier langzaam weer koolhydraten als aardappelen en pasta aan toe. Daarna ging ik ’s ochtends weer brood eten. Na een maand at ik weer normaal, terwijl ik nog twee kilo extra afviel ook. Mijn man Jan is ook meegelift; hij steunde me en viel zelf acht kilo af.’

Is Kuipers niet bang voor een terugval? ‘Nee hoor. Want als je echt bent aangekomen, dan gaan de Cambridgers even shaken en ben je die kilo’s zo weer kwijt. Ik wil niet meer zo zwaar worden, want ik voelde me niet happy in mijn vel. Ik straal ook meer en voel me lekkerder.’ Het volgen van een Cambridgedieet brengt wel wat kosten met zich mee, maar dat geld wordt eenvoudig terugverdiend: ‘Je haalt veel minder boodschappen bij de supermarkt; je hebt namelijk geen andere etenswaren nodig.’ Kuipers is nog altijd in de race om ook de publieksprijs te winnen; via de website www.afslankervanhetjaar.nl kan tot 30 september op haar gestemd worden.