Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 juli 2011

Hoe is het toch met…?

Restauranteneigenaar Tjon Affo

NOORDWIJK – In zijn jongere jaren schitterde de uit Den Haag afkomstige Tjon Affo (66) als dj in het Zeepaardje. Na deze 15-jarige carrière zette hij zijn eigen restaurantketen op: In 1985 opende hij De Gulle Tjon, gevolgd door Thai Tjon en Tjon’s Buurman. Vorig jaar ging hij met pensioen. Hoe is het nu toch met Tjon Affo?

Vele jaren werkte Tjon bij de belastingdienst, maar het was zijn grote passie - de muziek - die hem naar Noordwijk bracht. In 1969, de beginjaren van de discotheken, begon hij als dj plaatjes te draaien op zaterdagavond en zondagmiddag en mocht al snel duizenden mensen tot zijn fans rekenen. Al waren het andere tijden dan tegenwoordig, zo relativeert Tjon de situatie. Tegenwoordig draaien jongens als Armin van Buuren voor zalen met tienduizenden bezoekers een mix van house, trance en dance muziek. ‘In de jaren ’70 was het plaatje op en plaatje af. Je l*lde die plaatjes aan elkaar en hield de mensen bezig.’

Onder de vele bezoekers kwam ook eens een keer een wat verlegen jongen vragen of hij enkele nummers mocht draaien, vertelt Tjon. Dit mocht af en toe van hem, maar na drie plaatjes liet hij deze puber weten: ‘Ga maar weer terug naar de dansvloer, want je kunt er niets van!’ Het zijn woorden die wellicht een diepe invloed op deze jongen hebben gehad, want hij maakt tegenwoordig furore onder zijn artiestennaam DJ Tiësto.

Het waren mooie tijden, herinnert Tjon zich: ‘Ik werd door de zaak gedragen en de mensen liepen in polonaise De Grent op en weer terug de zaak in.’ Jarenlang had Tjon stille ambities om het ver te schoppen in de muziek, maar een hersenvliesontsteking verstoorde deze plannen. Hij overleefde deze ziekte ternauwernood, maar moest het wel bekopen met een permanente slechthorendheid. Dat leidde soms tot amusante situaties; met name als een plaatje bleef hangen. Terwijl iedereen op de dansvloer stil stond, was Tjon nog flink aan het swingen. Tot iemand hem op de hangende naald wees.

In 1985 opende Tjon zijn eerste restaurant; De Gulle Tjon. ‘Ik hield van koken, maar had nog nooit een keuken van binnen gezien. Van het restaurantwezen had ik totaal geen kennis en ik ben dit steakhouse op de bonnefooi en met een portie Haagse bluf begonnen.’ Voor zijn eerste twee klanten die kippensoep en een portie patat bestelden, moest hij de hulp inroepen van respectievelijk Unox en een collega die hem uitlegde hoe de frituur werkte. Na een moeilijk eerste jaar werd De Gulle Tjon echter een doorslaand succes, waar kwaliteit en uitstekende service de recepten voor waren. ‘Een goed restaurant runnen gaat niet om goed kunnen koken, maar om een goede dirigent te zijn.’

Zes jaar later startte Tjon het eerste Thaise restaurant in de verre omtrek. Hoe bedacht hij dat hier behoefte aan zou zijn? ‘Het kwam als kak in me op. Ik kocht het pand en wist niet wat ik ermee aan moest. Ik at wel eens Thais in Den Haag en hierdoor ontstond het idee. Ik ben vervolgens naar Thailand gegaan om me te oriënteren en daar kocht ik serviesgoed en bestek. Ook dit ben ik op de bluf begonnen, maar mede dankzij mijn partner Nan van Berkel en een goede Thaise chef-kok ging het goed.’ Met het restaurant Tjon’s Buurman voltooide Tjon de trilogie. Na veertig jaar hard werken trok hij zich vorig jaar terug uit de restaurantwereld. ‘Ik heb met veel plezier zonder vakantie zeven dagen in de week gewerkt, maar wilde eindelijk rusten. De komende jaren ga ik veel reizen. Ik wil niet meer aan tijd gebonden zijn en wil zonder verplichtingen zelf de dienst uitmaken!’