Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 mei 2011

Eerste cd voor Singing Stars

STREEK – Je bent jong en je wilt wat. De 31-jarige Mieke Kortekaas zit al 24 jaar in de wereld van zang en dans en heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van pupil naar instructrice/eigenaresse van de Singing Stars. Door haar inzet en visie is een zanggroepje bestaande uit enkele meisjes uitgegroeid tot een zang-, dans- en musicalgroep van 90 mensen in de leeftijd van 7 tot 21 jaar. Op zaterdag 21 mei wordt de eerste cd opgenomen. ‘Ik ben niet de nieuwe Joop van den Ende.’

Kortekaas ging op haar zevende bij het toenmalige Voorhouts kinderkoor, dat gerund werd door haar moeder. Op haar zeventiende zeiden haar vriendinnen vaarwel tegen de groep, maar Kortekaas zelf kon geen afscheid nemen. Ze besloot dansles te geven aan de kinderen en leerde de kinderen hoe ze een liedje konden presenteren met hun hele lijf. ‘Dit heb ik puur vanuit mijn gevoel gedaan.’

Tien jaar geleden kreeg Kortekaas de kans om het kinderkoor over te nemen en ze veranderde de naam in Singing Stars. Vanaf dat moment ging het snel: mede door haar theateropleiding kregen de kinderen professioneel zang- en dansles en jongeren uit de hele regio meldden zich aan bij de Singing Stars. Kortekaas is een van de weinige gelukkigen die al op jonge leeftijd hun passie gevonden hebben, zo valt op te maken uit haar woorden. ‘Ik vind het heerlijk om hetgeen ik op het Nederlands Musical Ensemble geleerd heb over te brengen op de kinderen. Creatief bezig zijn is echt mijn ding.’

Ze besloot om niet alleen bestaande teksten te gebruiken, maar zelf lesmateriaal aan te passen. Kortekaas leerde pianospelen en ging muziek schrijven: ‘Ik was continue bezig mijn grenzen te verleggen.’ Enkele jaren geleden uitte deze ontwikkeling zich in het schrijven van echte musicals, die door de kinderen in de Muze uitgevoerd worden. Hoe doe je dat; een musical schrijven? ‘Ik krijg een ingeving of wordt geïnspireerd door een lied. Zodra ik de boodschap weet die ik over wil brengen schrijf ik het stuk. Daarna oefenen de kinderen het een aantal maanden en geven we uiteindelijk in de zomer de voorstellingen.

De musical voor dit jaar heet ‘De geheime boodschap’, met veel door Kortekaas bewerkte pop- en musical nummers. Tien van deze nummers gaan de dirigent en de kinderen op een cd opnemen. ‘Het is weer eens wat anders dan een jaarlijks uitje naar Duinrell. De kinderen kunnen deze cd op vakantie meenemen en in de auto laten afspelen.’

Kortekaas heeft zich ontwikkeld van jeugdige zangeres naar danslerares tot musicalschrijfster. Nu komt er dankzij haar een cd uit: waar houdt het op? Wat zijn haar ambities? Met een bescheiden glimlacht besluit ze het interview: ‘Ik heb geen voorbedacht pad, maar ik leg mezelf ook geen grenzen op van wat ik wil bereiken.’

De Singing Stars treden vrijdag 24 juni (19:30 uur) en zaterdag 25 juni (13:30 uur en 19:30 uur) op in De Muze.