Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 mei 2011

Betaald parkeren ingevoerd

LISSE – Betaald parkeren wordt toch ingevoerd in het dorp, alleen geldt dat voor grote voertuigen. Met behulp van een nieuwe verordening hoopt het college van burgemeester en wethouders de overlast van parkerende vrachtwagens tegen te gaan. Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) maakte dit dinsdag 3 mei bekend. De gemeenteraad zal geen oordeel geven over dit collegebesluit: het betaald parkeren wordt deze zomer ingevoerd.

Het betaald parkeren voor grote voertuigen wordt ingevoerd in de Meer en Duin en de Vennestraat. Op Meer en Duin komen twee betaalde vrachtwagenparkeerplaatsen en aan de Vennestraat komt een strook met vijf plaatsen. Voor beide locaties worden twee betaalautomaten aangeschaft. Op die locaties moeten vrachtwagens 2,03 euro per uur betalen. Maar ook kunnen vrachtwagens voortaan (betaald) parkeren op het terrein van Austria Deuren; hiervoor dienen ze een parkeercontract voor maximaal 976,05 euro per jaar aan te gaan. Op dat terrein is plaats voor ongeveer tien vrachtwagens.

Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) laat weten: ‘De huidige goa’s gaan het vrachtwagenparkeren handhaven. Het invoeren van het betaald parkeren voor grote voertuigen is geen voorbode voor het algemeen invoeren van betaald parkeren voor auto’s. Ik onderscheid het business to business traject van het business to consumer traject. Tot nu toe zijn we altijd van het standpunt uitgegaan dat het parkeren voor consumenten gratis moet blijven. In ieder geval zolang er geen parkeergarages zijn.’

Per jaar dient de gemeente daarom aan beheer- en kapitaallasten 10.800 euro te betalen voor de parkeerautomaten. Om deze kosten terug te verdienen, dienen de vrachtwagens minimaal 10.640 uur te parkeren. Dat is gemiddeld meer dan vier uur per dag per vrachtwagenparkeerplaats. De wethouder geeft aan er alle vertrouwen in te hebben dat de kosten worden terugverdiend.