Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 maart 2011

Klokkenluidersgilde geïnstalleerd

JOEP DERKSEN NOORDWIJK – Burgemeester Harry Groen installeerde donderdag 24 maart tien klokkenluiders; hiermee werd het Klokkenluiders Gilde Jeroen officieel een feit. Voortaan luiden deze mensen de klok op iedere zon- en feestdag. Onder toeziend oog van onder meer dominee Ad van Houwelingen, Theo van Soest (voorzitter van het Utrechts Klokkenluiders Gilde) en voorzitter van de Noordwijkse Torenklimcommissie Hans van den Berg overhandigde de burgemeester een gedenkplaat aan de klokkenluiders. Dit schildje krijgt een mooie plek in de toren zelf.

Bijna 300 mensen waren getuige van deze prachtige gebeurtenis. Groen liet de klokkenluiders een tekst ondertekenen, waarmee ze zich verbinden om hun taken op een excellente wijze uit te voeren. De burgemeester las de tekst voor: ‘Als lid van het Klokkenluidersgilde Jeroen ben ik mij bewust en zal ik dat ook in de uitoefening van mijn taken en verantwoordelijkheden laten gelden, dat de klokken die door mij geluid worden eeuwenlang geschiedenis kennen, en dat de klokken die door mij geluid worden belangrijke momenten in het leven van Noordwijkers markeren. Dat de klokken die door mij geluid worden een onvervreemdbaar deel uitmaken van het Noordwijks cultureel erfgoed.’ Een hele mond vol, maar met luid applaus ontvangen. Van het klokkenluidersgilde kreeg de burgemeester een geste overhandigd: hij heeft het eeuwige en onvervreemdbare recht om, zo vaak als hij wil, gratis de toren te mogen bezichtigen. De eerste luiders van de twee eeuwenoude klokken van de Oude Jeroenskerk waren Bram Mol en Charles de Boer (vertegenwoordigers van Stichting Mobo Foundation), die door een financiële donatie het handmatig luiden van de klokken mogelijk gemaakt hebben.

Van den Berg werd gevraagd of het gevaar bestaat dat mensen zullen klagen over geluidsoverlast. Hij vond van niet: ‘We gaan alleen maar luiden op momenten dat er nu ook al geluid wordt. Dat is bijvoorbeeld de eerste zondag van de maand om 12 uur: maar dan luiden de klokken al voor de dienst. Ook gebeurt dit op bijvoorbeeld Koninginnedag, 5 mei, en dodenherdenking; eveneens een moment dat de klokken toch al luiden.’ Hij kijkt enthousiast terug op de mooie gebeurtenis: ‘Ik ben trots en heel blij dat ik deze vreugde kon delen met zoveel anderen.’

De tien geïnstalleerde klokkenluiders zijn Jeroen de Haas, Simone Hazenoot, René van Houten, Wim van Kan, Ed Klein, Harry Kramer, Gert Jan Mol Els Schelvis-Kempen, Ellen van Steenbergen en Maaike Verkade,. Zij zullen op iedere eerste zondag van alle maanden en op diverse bijzondere, feestelijke en officiële dagen de monumentale klokken van de Oude Jeroenskerk over Noordwijk laten klinken. De toren van de Oude Jeroenskerk is (met rondleiding) te beklimmen, iedere zaterdag vanaf 2 april (t/m zaterdag 22 oktober) tussen 12 tot 16 uur.