Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 februari 2011

Jan Regeert kuipzwammen


VOORHOUT – Voor de zesde keer won Haagsche Jantje, het alterego van Jan Regeer, de eerste prijs bij het kuipzwammen. Zijn zwam werd niet alleen door de jury het best gewaardeerd, maar ook door een grote meerderheid van de 800 aanwezigen. Regeer mocht tot zijn grote vreugde ook de Ferry Knop publieksprijs in ontvangst nemen. Hij versloeg zes andere zwammers, waaronder de winnares van vorig jaar: Esther Kortekaas.

‘Ik heb een wolk van een wijf. Als ze weg gaat, begint de zon te schijnen.’ Deze typische Jantjeriaanse opmerking kreeg de zaal plat. Regeer, die samen met de befaamde Ferry Knop met 16 zwamdeelnames recordhouder is, ontzag de politici niet. ‘Leo van der Zon is niet te benijden: hij moet zich het gompes bezuinigen. Ik zou niet graag naast zijn schoenen lopen.’ En over wethouder Karin Lambrechts: ‘Bij de uitreiking van de vrijwilligersprijs bleek dat er geen Linda de Mol aan haar verloren is gegaan. Ze had daar een déjà vu en geheugenverlies tegelijk, want ze moet hebben gedacht: ‘Het is niet of ik alles al eerder vergeten ben’.

De opknapellende van de Herenstraat passeerde bij iedere zwammer de revue, maar Haagsche Jantje had een andere insteek: ‘Dat geklaag van winkeliers met een gebrek aan klanten. Pleur op! Zo’n speelgoedzaak die zeurt dat de Herenstraat twee jaar op de schop ligt. Ga scheppies en harkies verkopen of houd een wedstrijd zandkasteelbouwen voor de deur!’ Regeer sloot af met de wetenschap dat de gemeente Panorama Tulipland verkwanselt aan Lisse. Het komende jaar gaat hij proberen de Herenstraat op de fiets te overleven om heerlijk te genieten van zijn nieuwe huis aan diezelfde Herenstraat.

De overige zwammers lieten zich ook niet onbetuigd. Marcel Floor kwam binnen als Oranjeverenigingadept: ‘Nadat Herenstaete in gebruik werd genomen bleek het pand na een hoosbui zo lek als een mandje. De bewoners merkten er echter niets van, want die hebben altijd een natte broek.’ Bert Pilaszek deed zijn intrede als Ko Piloot, die het gemeentebestuur er ongenadig van langs gaf. Met name waar het ging om de Herenstraatrenovatie en de lijdende winkeliers. Hij bespeurde een ontwikkeling in Voorhout: ‘Na een hangplek voor jongeren bij de Albert Heijn komt er nu een zeepplek voor homo’s op de hoek van de Jacoba van Beierenweg en de Engelselaan. Met als attractie een beweegbare paal.’

John Voordouw schitterde als oranjepastoor en hij liet weten erg genegen te zijn van wethouder Lambrechts: ‘Als priester zou ik best met haar willen… biechten.’ Hij was blij dat de winkels op zondag dicht bleven. Dan heb ik tijd om lekker lang met mijn vrouw te vrijen.’ Sinterklaas René van der Horst had een nieuwe manier bedacht om snel rijk te worden. ‘Wie had gedacht dat koper zo duur zou worden. Daarom investeer ik in blik. Alle halve literblikjes bewaar ik thuis. Ik moet nou heel veel bier drinken, maar als ondernemer moet je investeren. Dus als ik een biertje pak, ben ik aan het werk.’

Jan Piet Does vond het opmerkelijk dat Voorhout een bibliotheek en kinderboerderij kwijt raakt, maar dat de milieustraat wel wordt uitgebreid: ‘Dat is nog eens een stank voor dank beleid! En die nieuwe waterpartij bij de kerk is één groot Voorhouts afvoerputje.’ Esther Kortekaas sloot het zwammen als vliegenierster af. ‘Waar was dat Voorhout Airport nou? Ik werd bijna uit de lucht geschoten door burgemeester Schelberg. De oude Fokker. Waar ik in vloog, viel bijna uit de lucht.’ Ze hekelde het gemeentelijk beleid: ‘Panorama Tulipland is verkwanseld aan de gemeente Lisse en Voorhout heeft als nieuwste topattractie een busreisje naar Drinkland.’ Ook het volgende doordenkertje was van haar: ‘Kunnen wij de overlastgevende jongeren bij het Raadhuisplein nog hangjongeren noemen, als er continue condooms worden achtergelaten?’ Het publiek genoot op zaterdagavond 19 februari en ongetwijfeld zal de KTS bij de volgende editie van het kuipzwammen weer afgeladen vol zijn.