Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 december 2010

Maatschappelijke stage leidt tot uniek jongerenproject

Battle of the Stars!

VOORHOUT – Hoe maak je een verplichte maatschappelijke stage zo leuk mogelijk? Door een project op te zetten, waarmee je de eigen hobbies en ervaring kunt benutten. Agnesa Gashi (17) uit Warmond is fervent danser en de grootste passie van Rosa van der Vlugt (16) uit Voorhout is zingen. Sinds een jaar is het voor alle scholieren verplicht om een maatschappelijke stage te volgen en voor Rosa en Agnesa is dat niet anders. Na een bezoek van jongerenwerker Johan raakten de jongedames enthousiast en kwamen ze met het idee om een zang- en dansbattle op te zetten: het zogeheten ‘Battle of the Stars’.

Twee woensdagen lang trainen de beiden maximaal zestien jongeren tussen 10 en 14 jaar om de beste zang- en dansperformance te geven. Die deelnemers strijden niet alleen om de hoofdprijs (entreetickets voor Madame Tussaud in Amsterdam), maar vooral om de eeuwige roem. Voorafgaand aan het interview zijn de beiden druk bezig om een hele serie flyers en posters te drukken en te snijden. ‘Ik had niet gedacht dat het zoveel voorbereiding met zich meebrengt’, verzucht Rosa.

De zestien deelnemers leren dezelfde muziek en dans; dat gebeurt in twee groepen die door Agnesa en Rosa geleid worden. Deze oefendagen zijn op woensdag 5 januari en woensdag 12 januari, waarna de ‘Battle of the Stars sing & dance contest’ plaats vindt op woensdag 19 januari van 15:30 uur tot 17:30 uur. Dansen is de grote passie voor Agnesa en het zelfde geldt met zingen voor Rosa. Zij laat weten: ‘Ik heb muziekles gehad en op school geef ik zangles aan de eersteklassers. Tijdens deze avonden zal ik ook veel aanwijzingen geven hoe je beter kunt zingen.’ En Agnesa leert de (pre) tieners de beste moves.

De maatschappelijke stage is opgezet om jongeren kennis te laten maken met het vrijwilligerswerk. Smaakt het opzetten van ‘Battle of the Stars’ naar meer? ‘Als dit een goed resultaat heeft, wordt het wel aantrekkelijker’, reageert Rosa. ‘Maar ik richt me de komende jaren op mijn studie’. ‘Dito’, vult Agnesa aan.
Deelname aan Battle of the Stars kan door het versturen van een email met je naam en contactgegevens via: johan@factorw.nl. De kosten zijn 5 euro of, als je een Boeipas hebt, drie euro. Het evenement vindt plaats op de woensdagen 5, 12 en 19 januari in Jongerencentrum @Hok, Jacoba van Beierenweg 118B in Voorhout. T: 0252 229 952.