Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 december 2010

‘Ik heb taal noch teken van Valent vernomen’

LISSE – De politiek maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het Jeugd Opbouwwerk Lisse (JOL). Met de overgang van het algemeen maatschappelijk werk van Valent naar Kwadraat, heerst er grote onzekerheid onder de JOL-medewerkers. De leidinggevenden zijn weggehaald en enige communicatie over de toekomst van Valent ontbreekt volledig. Commissielid Bert Verdoes (PvdA) stelde hierover vragen tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën van woensdag 8 december.

Verdoes: ‘De leidinggevenden zijn al overgeplaatst en de jongerenwerkers zitten nu in een vacuüm. Dit is niet in het belang van onze jongeren.’ Wethouder Adri de Roon (D66) liet desgevraagd weten: ‘We gaan niet zitten afwachten. Ik heb niet vernomen dat de leidinggevenden al overgeplaatst zijn. Dit soort organisaties laten zich kennelijk niet veel gelegen liggen aan contractuele verplichtingen. Als blijkt dat er geen leiding is, is dat absoluut een onwenselijke situatie. Valent heeft na de toewijzing aan Kwadraat geoordeeld dat ze alle verwante zaken die niet in de aanbesteding waren opgenomen ook aan Kwadraat willen overdoen. Ik heb taal noch teken van Valent vernomen. Het JOL kan niet zo gemakkelijk worden overgedragen, want het contract tussen de gemeente en Valent duurt tot eind 2011. Formeel ben ik geneigd te zeggen dat we Valent aan die overeenkomst houden. Totdat de gemeente Lisse bereid is om die overeenkomst ook te ontbinden, houden we Valent aan het contract en houden we Valent aan als leidinggevende van het JOL.’
De Roon vervolgde: ‘Ik begrijp dat er onrust is, want de werkgever communiceert niet duidelijk naar werknemers en gemeente. Ik betreur dat; het is een heel rare gedragswijze. We willen het JOL in Lisse houden en tot nader order houden we Valent aan haar contractuele verplichtingen. Maar we willen niet tegen de zin van Valent tot het einde van de periode voortzetten, als we voor die tijd een andere werkgever kunnen vinden. Het komt echter niet im Frage om de JOL-medewerkers bij de gemeente in dienst te nemen. Dat past niet in het concept van regisserende gemeente.’