Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 december 2010

‘Alleen op het podium staan geeft me een enorme kick’

De passie van…

LISSE – Van jongs af was Erwin Kleverlaan (40) als chauffeur werkzaam in de bloemenexport. Hoewel hij als kleine jongen op zijn eigen zanginstallatie thuis luid de nummers van Rene Froger meezong, had hij nooit gedacht om carrière in de muziek te maken. Hij is echter hard op weg: niet alleen heeft Kleverlaan onder de artiestennaam Erwin Klee opgetreden in het voorprogramma van de Gebroeders Ko en zong hij samen met Ben Cramer en Jacques Herb. Ook is hij vanaf het seizoen 2011 – 2012 de vaste zanger van FC Lisse en treedt hij dan bij elke thuiswedstrijd op. In januari neemt hij zijn eerste muziekclip op, waarna twee cd-singles van hem uitkomen.

Een spontaan zangoptreden bij een bruiloft van een collega veranderde het leven van Kleverlaan. De gasten waren zo gecharmeerd van zijn stem, dat ze hem vroegen of hij in een band zat. Het idee voor een zangcarrière begon te broeien, maar het duurde nog twee jaar voordat Kleverlaan actie ondernam met het nemen van zanglessen. Hij trad vervolgens een paar keer op en werd zanger bij de Katwijkse band Smoke Stagg. Daarna heeft hij met meerdere bands opgetreden tot hij de knoop doorhakte om voor zichzelf te beginnen.

Kick

‘Ik had het gevoel dat ik niet verder kwam. Ik moest heel veel Elvis-nummers imiteren, maar de begeleidende muziek was mij niet goed genoeg. Tegenwoordig zing ik live, maar wel met originele orkestbanden als ondersteuning. Het is een verademing om daarmee op te treden, want de muziek klopt helemaal.’ Zijn eerste doorbraak als soloartiest kreeg Kleverlaan in 2009 bij ‘Let me entertain you’ van de Voorhoutse carnavalsvereniging ‘De Bokken’. Sinds dat succesvolle evenement reist hij het hele land door en heeft zo’n 70 optredens per jaar. ‘Het geeft me een onwijze kick om alleen op het podium te staan’, vertelt Kleverlaan gepassioneerd.

De artiest onderscheidt zich van andere zangers. Hij schrijft Nederlandse teksten van Engelstalige rocknummers en brengt deze op het podium ten gehore. ‘Ik vertaal de Engelse teksten niet letterlijk, maar schrijf mijn eigen tekst waarbij ik de verhaallijn in stand houd. De teksten zijn allemaal door mijzelf geschreven. Dat gaat me gemakkelijk af; ik doe er niet langer dan twintig minuten per tekst over.’ Zo legde Kleverlaan onlangs de laatste hand aan het derde nummer van zijn komende cd: ‘Hound doggy’, waarvan het intro komt van het Elvis-nummer ‘Jail house rock’ en het nummer daarna overgaat tot een aparte versie van ‘Hound dog’.

Ambitie

Vorig jaar bracht Kleverlaan zijn eerste cd-singel ‘Lady’ uit en de afgelopen zes maanden is hij druk bezig met de voorbereiding voor een eigen cd. Het eerste nummer voor deze cd verschijnt in februari en het tweede nummer een maand later. De zanger werkt nog altijd als chauffeur, maar heeft wel de ambitie om ooit van de muziek te kunnen leven. Hij heeft zich voor de tweede keer ingeschreven om mee te doen aan ‘The Voice of Holland’. De eerste keer kwam hij niet verder dan de voorrondes, wat hij niet onbegrijpelijk vindt: ‘Daar lopen veel betere zangers rond dan ik. Ik ben geen wereldzanger, maar wil me wel onderscheiden van de andere artiesten die allemaal hetzelfde zingen: “Ik houd van jou en blijf je trouw”. Ik wil herkenbaar zijn, maar ga niet het podium op voor het geld of om beroemd te worden. Het zou al mooi zijn dat ik van de muziek kan rondkomen. Dan hoef ik niet meer iedere dag om 04:00 uur het bed uit, zoals nu moet.’ Hij besluit: ‘Achteraf had ik veel eerder in de muziek willen beginnen, alleen had ik geen geloof in mezelf.’

Meer informatie over Erwin Kleverlaan is vanaf 1 januari te bekijken op: www.erwinklee.nl.

1 Comments:

At 6:09 a.m., Anonymous Anoniem said...

Je doet het goed kanjer...maar dat vond ik vroeger al...toen je reperteerde in de kerk met je band...en je optredens en ik ben nooit vergeten toen je op mij af kwam en voor mij zong..ga door zo lieverd.
groetjes je ex.
irjabeverwijk@hotmail.com x

 

Een reactie posten

<< Home