Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2010

‘Voor het eerst een muis in mijn handen’

LISSE – Tientallen senioren en ultrasenioren maakten dinsdag 9 november gebruik van de ComputerPlusBus, die de gehele dag naast de ingang van de Beukenhof geparkeerd stond. De digibeten kregen uitleg hoe een muis zonder pootjes werkt en, al naar gelang de behoefte, hoe je kunt surfen op het internet of een email kunt versturen. ‘Ik wil leren internetbankieren.’

De ComputerPlusBus rijdt veertig weken per jaar door het hele land en doet daarbij 160 locaties aan, informeert Arthur Angelier. ‘Met 25 bezoekers was het vandaag een goede dag; we hadden veel tijd om de mensen te instrueren. We geven hen geen cursus, maar een introductie, want de mensen zijn compleet digibeet. We oefenen met het hanteren van de muis en als ze dat een beetje kunnen, laten we zien hoe je naar een website gaat en welke mooie dingen er op internet te zien zijn; buienradar.nl, nu.nl of detelefoongids.nl. Zo komen de mensen erachter dat internet leuk en zeker niet eng is. En als we hen Google Earth laten zien, kijken ze hun ogen uit; hopelijk is deze dag voor de senioren een motivatie om computercursussen te gaan volgen.’

Mevrouw Kors tuurt ondertussen naar het computerscherm en zegt: ‘Ik weet niets van computeren af, maar ik zag deze bus de hele dag staan en ben naar binnen gegaan. Ik heb met de muis gewerkt, maar het dubbelklikken blijft een probleem. Dat internet is echter een machtig medium; je leert er heel veel van en als oudere heb je ook de tijd om het te doen. Maar de aanschafkosten blijven wel een probleem.’
Marga Kortekaas is naar de ComputerPlusBus gegaan met één voornemen: ‘Het belangrijkste wat ik wil leren is internetbankieren en het verzenden van emails. De rest zie ik tezijnertijd wel. Het is vreemd om voor de eerste keer achter een computer te zitten; ik moet er erg aan wennen. Vandaag heb ik voor het eerst van mijn leven een echte muis in handen gehad.’