Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2010

‘Realiseren Rijnlandroute belangrijker dan RGL-West’

LISSE – De Rijnlandroute wordt langzaamaan doodgeknuffeld. Iedere gemeente geeft aan dat deze wegverbinding tussen Katwijk en de A4 broodnodig is, maar het enthousiasme om hiervoor extra miljoenen opzij te leggen wordt steeds minder groot. Eerder al gaf Voorschoten aan een voorbehoud te maken op haar bereidheid om miljoenen te investeren; die gemeente is hier enkel toe bereid als gebruik wordt gemaakt van de (veel duurdere variant) Churchill Avenue. Donderdag 11 november bleek tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur (R&I) dat ook de gemeente Lisse haar reserveringen heeft.

De coalitiepartijen VVD, Nieuw Lisse en D66 stelden gezamenlijk een concept-amendement op, wat tijdens de vergadering uiterst rommelig gepresenteerd werd. Commissielid Valentina Tsjebanova (VVD) las een van de twee versies van het conceptamendement voor, waarna de oppositiepartijen werden uitgenodigd om een dergelijk amendement te ondersteunen.
Het concept-amendement komt er op neer, dat Lisse aandacht vraagt voor het behoud van onder meer de provinciale reservering voor de Noordelijke Ontsluiting Greenport (NOG). Bovendien stellen de fracties: ‘Gelet op het hoge provinciale en regionale ambitieniveau inzake de realisatie van enkele strategische infrastructurele projecten de komende jaren en de hiermee verband houdende (grote) financiële risico’s waarmee betrokken partijen geconfronteerd worden, geven wij prioriteit aan het aanleggen van een duurzame variant van de Rijnlandroute boven het realiseren van de Rijn Gouwe Lijn (RGL) – West.’ In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 18 november vergaderen de politieke partijen over de juiste versie van het amendement. De vraag blijft, na aanname van het amendement, of het stellen van randvoorwaarden aan de gemeentelijke financiering voor de Rijnlandroute, de realisatie van die verkeersontsluitingsverbinding niet in gevaar brengt. De rijksoverheid verlangt namelijk voor 1 december 2010 een verklaring van onvoorwaardelijke steun van de gemeenten voor de Rijnlandroute. Is die steun er niet, dan reserveert het rijk het recht om een eerder gedane toezegging voor een miljoeneninvestering in te trekken.