Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 augustus 2010

Technisch zoenen bij film Dik Trom


VOORHOUT – De 12-jarige Michael Nierse speelt de hoofdrol in de nieuwe familiefilm Dik Trom. De film verschijnt op woensdag 8 december in de bioscopen en Nierse zal dan als de gezellige dikkerd, samen met de rest van de cast, ongetwijfeld furore maken. Honderdduizenden mensen zullen genieten van Nierse, die eerder dit jaar ook al schitterde in “Jacco’s Film”. De jonge Voorhouter zelf blijft er rustig onder: “Mijn eerste filmkus was heel spannend.”

Door Joep Derksen

Welke dertigplusser kent Dik Trom niet van de boeken van C. Joh. Kieviet? Het gezellige dikkerdje dat grote en kleine streken uithaalde en nooit huilde. Ook niet toen hij net geboren was. “Hij heet Dick en dat is ie!” is een gevleugelde uitspraak uit het eerste deel van de boekenserie. De film is echter geen kopie van een van de boeken, maar een origineel verhaal. Na vijf castingrondes werd Michael uiteindelijk gekozen om Dik Trom te spelen. Bijna was hij het niet geworden omdat hij te mager was. Zij acteertalent gaf de doorslag en een dikmaakpak loste het gewichtsprobleem op.

Nierse vertelde over die castingperiode: ‘Ik moest binnen een dag of twee teksten uit mijn hoofd leren. In de vierde castingronde werd besloten dat ik toch te dun was om Dik Trom te spelen. Maar door die oplossing van het dikmaakpak mocht ik het toch doen en ik was heel blij met dat besluit.” Gedurende de zomervakantie werd de film opgenomen op verschillende locaties door heel Nederland. Michael werd met auto en chauffeur gebracht naar Hellevoetsluis, Bataviastad, Castricum en Leiderdorp. Maar ook vonden opnames plaats op een BMX-baan, in Drievliet en het zwembad van Heiloo.”

Grappig

Het verhaal begint in het fictieve dorp Dikkedam, waar alleen maar obese mensen wonen. Als de ouders van Dik Trom het aanbod krijgen om een restaurant te beheren in de plaats Dunhoven, grijpen ze deze kans met beide handen aan. Echter, het vette eten spreekt de graatslanke bewoners niet aan; zij houden zich enkel bezig met sport, gezondheid en het uiterlijk. De film was een geweldige ervaring voor de 12-jarige: “Het is een heel modern verhaal en zit vol met grappige woordspelingen. De volwassen medeacteurs waren heel aardig en dat maakte het acteerwerk fijn en gemakkelijk. Ik heb geleerd om altijd goed geconcentreerd te zijn zodra de opnamen begonnen.”

Het moeilijkste filmmoment was voor Michael zonder twijfel De Kus. Hij diende zijn lippen te zetten op zijn tegenspeelster Lieve (Fiona Livingston), waarna beide acteurs tegelijkertijd de kus afrondden. “Die dag was ik zenuwachtig. Ik vroeg voordat de scène kwam om een kauwgompje, zodat ik een frisse adem zou hebben. Dit was namelijk ook de eerste keer dat ik in het echt een meisje zou zoenen. De eerste keer ging de kus perfect, maar het licht viel uit. Toen moesten we het nog een paar keer overdoen; het werd vervolgens best wel een technische kus. Bij de vijfde keer ging het eindelijk goed.” Of deed Michael het een paar keer expres fout om zijn tegenspeelster nog eens te mogen zoenen? Verschrikt reageert hij: “Nee!”

De familiefilm Dik Trom van regisseur Arne Toonen is vanaf 8 december te zien in alle bioscopen.