Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 augustus 2010

“Geen splitsing binnen de partij”

CDA gemeenteraadsleden bemoeien zich met landelijke politiek

TEYLINGEN – Twee van de vijf CDA-gemeenteraadsleden hebben zich openlijk uitgesproken tegen een regeringssamenwerking van de landelijke CDA met de PVV. Onder hen bevindt zich fractievoorzitter Peter Scholten, die de petitie
http://wijstaanvooronzegrondrechten.org niet alleen met zijn naam, maar ook met zijn functie ondertekende. Het andere gemeenteraadslid dat de petitie ondersteunt is Bert van Leeuwen. De overige raadsleden hebben ervoor gekozen hun naam niet aan de genoemde website te verbinden. “Ik mag als lid van het CDA signalen afgeven over hoe ik erover nadenk.”

Scholten laat desgevraagd weten dat hij “zeer verontrust” is over een mogelijke samenwerking met de PVV, of dat nu linksom of rechtsom is. “De PVV gaat gespannen om met een aantal grondrechten. Ik stem op en ben lid van het CDA, dus wat op landelijk niveau gebeurt, raakt mij ook. En als de Christelijke normen en waarden in het gedrang komen, dan kom ik in het geweer.” Hij vervolgt: “Als er inderdaad toch een regering zou komen met welke wijze steun van de PVV dan ook, ben ik benieuwd hoe lang zo’n coalitie stand kan houden. Ik geloof niet dat dit succesvol wordt. Denemarken is Nederland namelijk niet; er zijn ook verschillen met het regeringssysteem tussen ons land en Denemarken.”

Scholten zegt dat hij op persoonlijke titel heeft ondertekend. Toch heeft hij zijn functie als fractievoorzitter ook vermeld. Vertegenwoordigt hij dan toch de mening van de voltallige CDA-fractie? “In dit geval niet. Ik heb aangegeven dat ik fractievoorzitter ben om te laten zien wat mijn functie binnen het CDA is. Dit is iets wat ik als CDA-lid doe en niet als fractievoorzitter.”

Solidariteit

Ook Van Leeuwen bevestigt dat hij de petitie heeft ondertekend: “De reden hiervoor was het karakter van de PVV. Hun grondbeginselen over solidariteit en de vrijheid van godsdienst komen niet erg overeen met die van het CDA. Ik mag als lid van het CDA signalen afgeven over hoe ik erover nadenk. Zo moet je het ondertekenen hiervan zien. Ik heb me op de site niet als raadslid gemeld, dat de fractievoorzitter zijn functie er wel bij heeft gezegd, is een puntje waar we het maandagavond 23 augustus in een fractievergadering over zullen spreken.”

De fractieleden Tewis Zandbergen, Hans Keulen en Reny Wietsma – Biesbroek hebben de petitie tegen de PVV niet ondertekend. Zandbergen laat onder meer weten: “De reden dat ik de petitie niet heb ondertekend is, dat er in het land nog gesprekken plaatsvinden over de onderhandelingen. Vanuit Teylingen gaan hier ook mensen heen. Ik wil afwachten wat de gesprekken in Den Haag zullen opleveren. Ik ben niet op voorhand tegen een samenwerking met de PVV; dat hangt af van de uitkomst van de onderhandelingen.”

Ook Keulen is die mening toegedaan, zo informeert het gemeenteraadslid. Dat de fractievoorzitter ook zijn titel vermeld heeft bij de ondertekening van de petitie, vindt Keulen hij een puntje van bespreking. Als ik Scholten daarover hoor, zou ik de persoonlijke mening en het fractievoorzitterschap los van elkaar zien. Misschien is het naar buiten toe niet handig dat je je daarin als fractievoorzitter geafficheerd hebt.”

De verschillende meningen die de fractieleden hebben over de PVV, betekent nog niet dat er een splitsing is binnen de lokale partij, zo stelt Keulen. “Iedereen heeft zijn eigen mening over deze onderhandelingen en daar kunnen we het in alle openheid met elkaar over hebben. Voor het werk wat we in Teylingen doen, gaat het ons ook aan wat er met de partij gebeurd. Ik heb sterk de indruk dat de inwoners van Teylingen dat ook wel begrijpen.” Wiersma tenslotte informeert: “De ideologie van de PVV spreekt mij in het geheel niet aan. Omdat het CDA tijdens de verkiezingen gezegd heeft dat zij geen partij uitsluit, vind ik onderhandelen met de PVV niet meer dan democratisch. Ik verwacht echter aan het eind van deze gesprekken dat de partijen zo ver van elkaar af staan dat de ideeën uiteindelijk niet te verenigen zijn voor de vorming van een regeerakkoord.”