Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 augustus 2010

Fractievoorzitter CDA uit zich tegen samenwerking met PVV

TEYLINGEN – Zo’n duizend CDA’ers protesteren tegen de onderhandelingen van hun landelijke partij met de PVV om met gedoogsteun van die partij een coalitie met de VVD te vormen. Onder die lokale partijleden bevinden zich ook twee Teylingse fractieleden: Bert van Leeuwen en fractievoorzitter Peter Scholten. Opvallend is, dat hij heeft ondertekend als zijnde fractievoorzitter, waardoor de argeloze lezer zou kunnen denken dat hij de volledige fractie vertegenwoordigt. Dat blijkt toch niet zo te zijn, zo laat Scholten weten.

Scholten wordt gevraagd of hij inderdaad zelf zijn naam heeft gezet op de website
http://wijstaanvooronzegrondrechten.org/wij-hebben-ondertekend/. Hij reageert even verrast, maar bevestigt dat hij deze protestpagina vorige week ondertekend heeft: ‘Het klopt dat ik een van de ondertekenaars ben. Ik ben zeer verontrust over een mogelijke samenwerking met de PVV. Of dat nu linksom of rechtsom is. In mijn opvatting gaat de PVV gespannen met een aantal grondrechten om.’

Het Sassenheimse CDA-gemeenteraadslid heeft ondertekend en daarbij zijn functie vermeldt: fractievoorzitter. Betekent dit dan dat hij spreekt namens zijn fractie? Dat zou opvallend zijn, een ander fractielid ook zijn naam op de site heeft staan (Van Leeuwen), maar drie leden niet (Hans Keulen, Tewis Zandbergen en Reny Wietsma – Biesbroek). Scholten: ‘Ik spreek op persoonlijke titel, maar wel heb ik aangegeven dat ik fractievoorzitter ben om te laten zien wie ik ben en waar ik sta. Ik wist niet dat twee andere fractieleden ook ondertekend hadden.’

Toch lijkt niet ieder fractielid deze actie te ondersteunen. Betekent dit dat er een scheuring is binnen de lokale CDA-fractie? ‘Er is geen scheuring binnen de fractie over de PVV> Van de andere twee heren zijn het ook persoonlijke reacties. Het is niet zo dat het tot een scheuring zou leiden omdat de andere fractieleden niet getekend hebben.’ Zou het voor de lokale fractievoorzitter niet beter zijn om zich puur met de lokale politiek bezig te houden? Scholten vindt van niet: “Ik ben een CDA-stemmer en lid van het CDA. Alles wat ook op landelijk niveau het CDA raakt, raakt ook mij. Je stemt uit bepaalde idealen en overwegingen en als op landelijk niveau iets gaat gebeuren wat strijdig is met de christelijke normen en waarden, dan kom ik in het geweer. Ik wil mijn mening meegeven aan de fractie van het CDA. Ik vind het zo verontrustend, dat tijdig een signaal van de leden moet doorklinken naar de landelijke CDA. Met duizend handtekeningen wordt volgens mij een krachtig signaal afgegeven.’
En wat gebeurt er als het CDA toch een regeringsrelatie aangaat met de PVV en een meerderheid van de CDA-leden hier mee in stemt? Gaat Scholten dan zijn partijlidmaatschap opzeggen? ‘Daar ga ik nu niet op in. Eerst moeten we kijken wat er gebeurt. Ik zal dan over deze kwestie denken en bij mij in overweging nemen wat de reactie van de leden is en ook hoe het onderhandelingsakkoord is.’