Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 augustus 2010

“Als ik niet ziek was geweest, had ik dit nooit gedaan”

VOORHOUT – Soms moet een grote tegenslag in iemands leven ervoor zorgen dat zij toegeeft aan haar hartenwens. Dit gaat zeker op voor Marion Weijers; bij haar werd enige tijd geleden borstkanker geconstateerd. Ze vocht zich door deze ziekte heen en besloot haar jarenlange wens eindelijk in vervulling te laten komen: Handmaatje; een winkel waarin handgemaakte voorwerpen verkocht worden. “Het is niet commercieel, maar ik doe het voor de mensen die het zelf maken van spullen als hobby hebben.”

Door Joep Derksen

Vrijdag 20 augustus opende Weijers haar eigen zaak. Ze toont de brede variatie aan spullen die te koop zijn: gehaakte tassen, schilderijen, vlaggenslingers en zelfgemaakte hartjes. Ook haar eigen creaties zijn voor een kleine prijs te koop, zoals kapstokjes, minitheeserviesjes en oude flessen die tot lampen zijn omgetoverd. “De naam van de winkel ‘Handmaatje’ staat voor het Engelse ‘Hand made’; al deze producten zijn met liefde gemaakt. Als iemand een bepaalde hobby al tien jaar heeft, is de familie al uitgekeken op nog weer een schilderijtje of haaktasje. Ik bied deze mensen de mogelijkheid om hun spullen te verkopen.”

De ontwerpers van de spullen, allemaal mensen uit de Duin- en Bollenstreek, mogen zelf hun prijs bepalen en als een item wat langer blijft liggen, wordt dit product door de creatieveling vervangen voor een ander ontwerp. Zo blijft het iedere keer weer fijn om terug te komen naar de winkel, vindt Weijers. “Hoe meer mensen spullen brengen, hoe vaker de collectie wisselt. Ik heb hier bijvoorbeeld zeepkettingen hangen: die lopen heel goed, want ik heb er al drie van verkocht.”

Borstkanker

Het is een mooi initiatief, maar hoe kwam Weijers erbij om deze zaak te beginnen. En, eveneens belangrijk, denkt ze dat dit een winstgevende handel zal zijn? Immers, Weijers’ winkeltje is gelegen aan de ’s-Gravendamseweg; niet echt op een locatie waar massa’s shoppers langs zullen lopen. “Ik heb Handmaatje niet opgezet om in mijn levensonderhoud te voorzien. Het is leuk om er naast mijn bloemenstal bij te hebben. De mensen die normaliter een bloemetje halen, kunnen nu ook in de winkel komen kijken en andersom. Hoe ik op dit initiatief ben gekomen? Ik ben ziek geweest en leed aan borstkanker. Toen zei ik tegen mezelf: ‘Ik wil het zo graag om een winkeltje als Handmaatje te beginnen. Waarom doe ik het niet? Mijn man staat hier achter en zei me: ‘Doe het gewoon’. Als ik niet ziek was geweest, had ik dit nooit gedaan.’
De winkel “Handmaatje” is iedere vrijdag en zaterdag open tussen 09:00 uur en 17:00 uur. De winkeleigenaresse wil heel graag in contact komen met meer mensen uit de Bollenstreek die creatief zijn en iets maken. Voor meer informatie: Handmaatje, ’s-Gravendamseweg 30, 2215 TA Voorhout, T: 0252 230 966.