Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2010

Twee keer finishen tijdens vierdaagse

NOORDWIJK – Een grote passie van Dammy Heemskerk is het wandelen. Hij schrikt er niet voor terug om de vierdaagse van Nijmegen te lopen of de Kennedymars die maar liefst 80 kilometer lang is en op een en dezelfde dag afgelegd moet worden. Zijn grote droom is om ooit nog eens de Santiago da Compostelaroute te lopen en hij wil daar drie maanden voor uit trekken.

“Ik ben door een weddenschap in de wandelwereld terecht gekomen. Een vriend van me liep de vierdaagse en hij gaf er hoog over op hoe zwaar zo’n vierdaagse wel niet was. In 1998 zei ik dat hij niet zo moest zeuren en we gingen een weddenschap aan of ik deze vierdaagse wel uit kon lopen. Ik liep de 50 kilometer en heb de finish gehaald, maar vraag niet hoe. Ik had veel te weinig getraind en veel te veel gefeest. De nacht voor de eerste start bleef ik op tot half drie ’s ochtends en daarna moest ik al om half vier opstaan. Dat is niet goed. Ik wilde mijn vermoeidheid om 11 uur opvangen met een biertje, maar dat viel helemaal verkeerd.”

Hij vervolgt: “Op de derde dag viel ik onderweg langs de route in slaap en een aantal van mijn vrienden zijn vijf kwartier terug gelopen om me op te halen. Uiteindelijk haalde ik de Via Gladiola op de vierde dag. Dat was een fantastische ervaring. Na de finish ben ik achter de tribunes langs gelopen om nog een keer te finishen en die geweldige belevenis nogmaals te ervaren.”
Ook het jaar erop liep Heemskerk de vierdaagse en met een veel betere voorbereiding en training, liep hij die editie fluitend. Zijn volgende doel is het lopen van de Santiago de Compostela; een tocht van 1.900 kilometer. “Als ik wandel ben ik alleen en hoor alleen mijn eigen voetstappen. Je denkt dan na over het leven, bent niet meer aan het jakkeren en jagen, maar geniet puur van alles om je heen.”