Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2010

Oud-wethouder schrijft roman

SASSENHEIM – De oud-wethouder Jan Brussee heeft het schrijversvirus te pakken. Nadat hij vorig jaar al het boek “Bedevaart naar Hyde Park” publiceerde, verschijnt nu de roman “Boodschappen uit Parijs”. Brussee laat weten dat het hiermee niet stopt, want hij is nog met drie andere boeken bezig.

Door Joep Derksen

“Boodschappen uit Parijs” gaat over een ambtenaar die na zijn vervroegde pensionering in een diepe depressie terecht is gekomen. Zijn psychiater adviseert hem om reisherinneringen op te schrijven. Aan de hand van die reisherinneringen over Parijs, werken de psychiater en de hoofdpersoon samen om de depressie te overwinnen. Of dat ook lukt, blijkt pas aan het eind van de roman.

Brussee was van april 2002 tot en met januari 2005 wethouder in Sassenheim. Indertijd verhuisde hij naar Enkhuizen, waar zijn vrouw als predikante kon werken. “Toen ik hier woonde had ik mijn handen vrij en zocht naar nieuwe activiteiten. Mijn vader schreef vroeger ook schoolboekjes en misschien heb ik wat schrijftalent geërfd. Ik doe dit met veel genoegen, want het is leuk om creatieve ideeën op te schrijven.”

De auteur informeert dat er meer in zijn pen zit: “Ik heb nog een stuk of drie boeken in voorbereiding. Eén is een roman over een Duitse bankier die slachtoffer is geworden van een kredietcrisis: hij wordt uit de put geholpen. Het tweede boek wordt een beschrijving van de werken van een Britse historicus uit de Victoriaanse tijd: John Robert Seeley. Hij was in zijn tijd zeer beroemd in Engeland, maar niet in Nederland. Ik wil zijn ideeën in Nederland meer bekend maken. Het derde boek gaat over een klein jongetje, dat is omgekomen terwijl hij in behandeling was bij een arts, toen hij op vakantie was. De arts gaat naspeuren wat de doodsoorzaken waren.” Brussee besluit lachend: “Ik heb het schrijversvirus helemaal te pakken.”