Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 juni 2010

Initiator indoor speeltuin gooit handdoek in de ring

STREEK – Het stof is opgetrokken en Voorhout heeft verloren: er komt alleen een indoor speeltuin in Noordwijkerhout. Ewoud Braggaar, de man die vorig jaar het initiatief nam om de eerste indoor speeltuin te realiseren in de Duin- en Bollenstreek, heeft de handdoek in de ring gegooid. Hij is tot een overeenkomst gekomen met de zakenmensen die hebben aangekondigd eveneens een indoor speeltuin te realiseren. “Er is geen ruimte voor twee indoor speeltuinen.”

Door Joep Derksen

Nadat initiatiefnemer Ewoud Braggaar vorig jaar bij het bestuur van Noordwijkerhout het idee indiende voor het realiseren van een indoor speeltuin op een bedrijventerrein, kreeg hij twee keer nul op het rekest. Een dergelijk project liet het bestemmingsplan niet toe, zo luidde het oordeel. Teleurgesteld wendde Braggaar zich tot de gemeente Voorhout, waar zijn plannen warm verwelkomd werden. Hij kon een pand bouwen op een industrieterrein voor de realisatie van zijn jeugddroom. In de tussentijd echter riep de gemeenteraad van Noordwijkerhout de wethouder op het matje en deelde hem mede dat het mogelijk moet zijn om een indoor speeltuin op een bedrijventerrein te realiseren. Twee zakenmensen speelden al met een dergelijk idee: Krijn van Dijk van Briggs Mediamakers en Willem van Leeuwen, trainer van Spirit Group. Gesteund door twee Noordwijkerhoutse investeerders die anoniem willen blijven ontvouwden Van Dijk en Van Leeuwen plannen voor de realisatie van een indoor speeltuin in het oude Gammapand.

Marktonderzoek leert dat twee indoor speeltuinen in de Duin- en Bollenstreek geen overlevingskansen hebben en Braggaar nam het initiatief om met de andere ondernemers te praten. Hij vertelt hierover: “Je moet de dingen zakelijk bekijken: Er is geen ruimte voor twee indoor speeltuinen. Ik weet uit onderzoek dat het ongelooflijk onzinnig is om twee speeltuinen te starten. Om die reden ben ik met beide ondernemers in contact gekomen. Zij hadden al bezwaar gemaakt tegen de start van mijn pand en ik kon niet eerder openen dan in september 2011. In een gesprek vroegen we ons af: wat gaan we doen: gaan we aan elkaar 30% van de handel verliezen en willen we beiden een zieltogend bestaan? Nee dus.

De beide partijen besloten “volwassen met elkaar om te gaan”. Braggaar ontving een vergoeding voor gemaakte kosten en derving van inkomsten. Hij kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. “Uiteindelijk raak ik iets kwijt wat ik heel graag wil. Ik ben ook een goede baan kwijt, maar er komt wel weer iets voorbij. Dit is een betere oplossing dan heel veel geld in iets steken, waarvan niet duidelijk is hoe hoog het ingecalculeerde risico is. Ik wens de mensen ontzettend veel succes. Of ik heb verloren? Absoluut niet, maar ook niet gewonnen. Ik heb een kinderspeelplaats willen starten en dat gaat niet door. Maar ik ga de komende tijd niet stil zitten: binnen anderhalf jaar wil ik iets nieuws ontwikkelen.”

Idee

Krijn van Dijk vertelt hoe hij in deze hele zaak staat: “Ik liep al vanaf januari vorige jaar met dit idee. Mijn compagnon is er bij ingevallen toen het verhaal serieus gestalte kreeg: midden vorig jaar. In dezelfde periode dat Braggaar met de eerste contacten met de gemeente begon. Een indoor speeltuin is absoluut een verrijking voor het dorp en de streek. De locatie in Noordwijkerhout is gunstiger. Het is geen zichtlocatie, maar als mensen eenmaal de weg gevonden hebben, is dat geen probleem meer. Een bubble jungle in Leiderdorp is ook geen zichtlocatie. Met Braggaar hebben we gekeken naar alle mogelijke oplossingen. De conclusie een (1) partij stopt. Dat werd dus Ewoud en daarvoor ontving hij een vergoeding voor de kosten.”

De indoor speeltuin wordt mogelijk in februari 2011 geopend. Na het verkrijgen van de vergunningen hoopt Van Dijk dat de verbouwing van het pand in december van dit jaar kan beginnen. Over de eerder genoemde investeerders wil Van Dijk echter weinig kwijt, behalve dan dat het geen politici zijn. De ondernemer gaat niet zelf in de indoor speeltuin staan om kaartjes te verkopen. “We zullen een bedrijfsleider aanstellen. Het wordt een naar een dierentuin gethematiseerde speelterrein, waarbij we onderscheiden in een breder aanbod voor de ouders. Normaliter zit je als ouder in zo’n indoor speelterrein toch voor joker en je wilt daar het liefst zo gauw mogelijk weg. Wij zetten daar onze pijlen op in, met gratis internet, een leuk stukje horeca en het live volgen van sport in het weekend. Er komen echter geen zaken als gokkasten of iets dergelijks: daar zou ik nooit toestemming voor verlenen.”