Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 maart 2010

“Alle buurthuizen opheffen”

“Hoe staat het met de participatie van de burgers bij het gemeentelijk beleid inzake wijkontwikkeling?” Dit was de hoofdvraag tijdens de deelsessie met wethouder Barth van Eeten. “Sluit uzelf niet op in vergaderzaaltjes.”

Verschillende mensen stelden de wethouder prangende vragen: “Hoe gaat de gemeente de mensen betrekken bij hun beleidsplannen? Wat zijn de verschillen tussen de dorpen en de steden? Wat is de rol van de buurthuizen? Hoe kunnen jonge en oude mensen met elkaar verbonden worden?” Van Eeten toonde zich een pragmatisch man: “Ik denk niet in problemen, maar in kansen. Iedere oplossing zorgt weer voor nieuwe problemen, maar daar moet je niet bang voor zijn. We moeten gewoon dingen doen. We betrekken de mensen door er voor te zorgen dat we kwetsbare mensen aanwezig hebben op inloopavonden.”

“Verder ben ik een voorstander van multifunctionele centra, waardoor gezorgd kan worden voor ontmoetingen tussen verschillende groepen mensen. Van die centra moeten allerlei instellingen onderdeel uitmaken, zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, maar het moet niet andersom zijn. Wat mij betreft moeten we alle buurthuizen opheffen, zodat ze opgaan in een multifunctioneel centrum.”
Van Eeten: “Ik ben hier om mijn gevoelens te delen met de mensen van LOIS. Deze mensen zitten in de aders van de samenleving en door regelmatig met hen te praten, doe ik kennis op. Ik probeer ook mensen te verbinden door én te luisteren én input terug te geven. Ik ben er al twintig jaar van overtuigd dat wanneer mensen bij elkaar zijn, het altijd tot iets komt. Nu is het de taak voor de overige deelnemers van dit evenement om terug te gaan naar hun achterban en met hen te communiceren. Sluit uzelf dus niet op in vergaderzaaltjes.