Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 januari 2010

Rampentelefoon functioneerde niet tijdens ramp

LISSE – De gemeentelijke ‘rampentelefoon’ functioneerde niet tijdens de uren durende stroomuitval die de regio vorige week teisterde. De gemeente was hierdoor urenlang onbereikbaar, terwijl zo’n rampentelefoon juist de garantie zou moeten zijn dat 24 uur per dag over de inwoners gewaakt wordt. Wethouder Guus Mesman (PvdA) meldde dinsdag 12 januari deze tekortkoming.

Hij liet weten: ‘Normaliter is de rampentelefoon in het bezit van de burgemeester, maar in verband met haar afwezigheid op de avond van de stroomstoring, had ik deze telefoon onder mijn hoede. Om 19:30 uur merkte ik dat er een stroomstoring was bij ons thuis, maar ook bij de buren. Dat is niet de eerste keer in de Poelpolder, maar na een uur was er nog steeds geen elektriciteit. Ook de rampentelefoon deed het niet. Ik heb contact gelegd met de ambtenaar rampenbestrijding. We konden niet in het gemeentehuis en ik ben vervolgens naar Leiden gegaan voor een centraal overleg met het regionale beleidsteam.’

De wethouder vond dat veel zaken goed geregeld waren: ‘De politie en brandweer reden met zwaailichten door het dorp, om zo contact te houden met kwetsbare groepen en instellingen. Het mobiele verkeer was echter uitgevallen en dat moet niet kunnen. Daarom moeten we bepaalde afspraken beter maken. De rampentelefoon deed het niet, maar een oude draaitelefoon die ik had functioneerde wel.’ De ambtenaar rampenbestrijding is opgedragen te evalueren wat wel en niet goed is gegaan.
Vorig jaar hebben alle ambtenaren een overlevingspakket gekregen, juist voor situaties als een stroomstoring of nog ergere omstandigheden. Tienduizenden mensen hebben ervaren hoe kwetsbaar ze zijn zonder stroomtoevoer. Wordt het niet tijd voor overlevingspakketten die speciaal aan kwetsbare groepen worden uitgedeeld? Mesman: ‘Dat is een van de zaken die een evaluatie zal moeten uitwijzen.’