Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 januari 2010

Jeugdbrandweer geïnstalleerd

TEYLINGEN – Acht jongens werden donderdag 21 januari officieel geïnstalleerd als leden van de jeugdbrandweer. Voortaan leren Jordi, Brian, Brandley, Pim, Wesley, Jelmer, Marcel en Bart de fijne kneepjes van het brandweervak, zodat ze in de toekomst wellicht volwaardige brandweerlieden kunnen worden. Burgemeester Sander Schelberg overhandigde symbolisch de brandweerspullen aan de tienerjongens: “Ik was sceptisch of er in Teylingen een jeugdbrandweer zou kunnen komen, maar de gemeenteraad heeft gelijk gehad.”

Door Joep Derksen

De leden van de jeugdbrandweer oefenen al sinds de tweede helft van vorig jaar. De burgemeester informeerde: “Ik feliciteer jullie van harte met jullie installatie en ben ook zeer tevreden met het feit dat jullie door maar liefst negen mensen begeleid worden. Wees voorzichtig op jezelf, want ik wil niet dat er ongelukken gebeuren. Verder hoop ik dat er ook nog dames bij de jeugdbrandweer komen en begin dan tegelijk met meerdere dames.”
Nadat alle jeugdbrandweerleden hun uniform aan hadden getrokken, demonstreerden ze aan hun familie en vrienden wat ze al met een brandweerspuit konden doen. Binnen de kortste keren waren de slangen uitgerold en lieten de jongens een knap staaltje spuitwerk zien. Een van de jeugdbrandweerleden, Bart Buursma, vertelde waarom hij zo enthousiast is: “Mijn vader zit ook bij de brandweer. Mijn broers vonden het niet leuk om bij de jeugdbrandweer te komen, maar ik wel. Mijn vader heeft me lekker gemaakt. Wat ik het leukste vind van het brandweervak? De slangen uitrollen en dan spuiten.” De toeschouwers konden zien dat ook Bart dit al met de nodige professionaliteit kon verrichten.