Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 januari 2010

“Fijn dat alle jongvolwassenen een kans krijgen”

Nadine Mussert helpt kinderen in sloppenwijk Zuid Afrika

NOORDWIJK – Twee maanden lang het gereguleerde leven in Nederland achterlaten om de kinderen in de sloppenwijken van Port Elizabeth (Zuid-Afrika) te helpen. Dat is precies wat Nadine Mussert (23) vanaf 14 maart gaat doen. Ze helpt dan mee om 16-jarige kinderen te leren lezen en schrijven. “Ik wil hen de mogelijkheid geven om een stapje verder te komen in het leven.”

Door Joep Derksen

“Als ik dit nu niet ga doen, gebeurt het wellicht nooit meer”, zo geeft Nadine een van haar beweegredenen weer om de halve globe over te vliegen en daar kinderen te helpen. “Natuurlijk kan ik niet de hele wereld veranderen maar wel kan ik een handje helpen in de townships (sloppenwijken – JD). Ik ben freelance journalist en wil iets met mijn eigen talenten doen om zo mijn kennis over te brengen. Als ze kunnen lezen en schrijven komen ze een stapje verder in het leven. Ook geef ik hen computerles zodat ze met Word en Excel kunnen werken: hierdoor krijgen ze meer kans op een baan. Alle jongvolwassenen kunnen hieraan meedoen en ik vind het mooi dat iedereen een kans krijgt.”

Nadine is al goed voorbereid op wat er komen gaat en ze neemt alle adviezen ter harte: “We komen in de sloppenwijken om de mensen te helpen, maar we mogen geen sieraden dragen. Die mensen gaan er namelijk van uit dat je als blanke heel rijk bent en dat soort zaken gemakkelijk kunt missen. Ook mogen we niet alleen daar rondlopen en moeten we voor donker, dus voor 18:00 uur, terug zijn in het vrijwilligershuis. Dit vrijwilligershuis staat overigens in een goede wijk.”

Begin vorig jaar ging Nadine met vakantie naar Zuid-Afrika en daar nam ze een beslissing die wellicht haar leven kan veranderen. “Het is zo’n mooi land en de mensen daar zijn zo vriendelijk, terwijl er een heel groot verschil is tussen arm en rijk. Ik besloot toen dat ik vrijwilligerswerk wilde doen voor deze mensen.” Ze investeert zelf 3.000 euro om naar Zuid-Afrika te gaan en daar te kunnen wonen, maar graag wil ze lokaal lesmateriaal kopen. Zo wordt daar de economie geholpen en krijgen de kinderen beter onderwijs. Hiervoor zet Nadine geldinzamelacties op. Ze informeert: “Op 19 februari van 20:00 uur tot 22:00 uur organiseer ik een Afrikaanse borrel in het Bezinningscentrum De Stal op De Kaag, Julianalaan 13a. Voor 5 euro kan een stoel gereserveerd worden. We hebben dan Afrikaanse hapjes, muziek en ik geef aan de hand van een presentatie en film uitleg over wat ik ga doen. Binnenkort maak ik de precieze datum bekend op mijn blog.”

Financiële ondersteuning kan ook gegeven worden, zodat Nadine lokaal leermiddelen kan aanschaffen voor de achtergestelde kinderen. Donaties kunnen gestort worden op rekeningnummer: 12.17.74.228, ten name van Stichting Be More te Nijmegen, onder vermelding van: “Nadine Mussert”. Giften zijn voor bedrijven aftrekbaar van de belasting.

Voor meer informatie: www.ready4life.nl, www.be-more.nl of volg haar blog tijdens de reis: www.nadinemussert.be-more.nl.