Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2010

Fascinatie voor stenen

NOORDWIJK – Verspreid door Wijnberg’s tuin liggen enkele tientallen stenen: “Dat is een andere passie van me; de rivierstenen. In mijn huis zijn bijna geen glas-in-lood werken, maar ik heb wel voor elkaar gekregen dat de rivierstenen in huis mogen”, zei Wijnberg lachend.

Het is slechts een kleine elite aan rivierstenen die “gepromoveerd” wordt van een rivierbedding naar de tuin en het huis van Wijnberg. “Ik zie wel eens zielige, gewonde stenen in een tuincentrum, met allemaal butsen en deukjes erin. Het gaat mij om de rivierstenen die gaaf zijn qua patroon, zodat het echt een uniek exemplaar is. Zo’n steen is ontstaan door een proces van miljoenen jaren van erosie. Die erosie heeft het oppervlak glad gekregen; het is een cadeautje van de natuur.”
Hij herinnert zich een mooi moment: “Ik kwam bij een zijriviertje van de Ardèche en daar lag een stenenstrand helemaal bloot. Het was daar zo mooi, met zulke prachtige stenen, dat ik er bijna niet over durfde te lopen uit angst een van hen te beschadigen.” Wanneer Wijnberg op vakantie is, neemt hij tijdens wandelingen verschillende stenen terug naar de camping. Maar uiteindelijk neemt hij slechts vijf stenen mee naar huis: “Ik kies de mooiste exemplaren uit. Vanwaar mijn fascinatie voor deze stenen? Ik zie de gelijkenis met het glas, want het natuurlijke patroon van de stenen is ook met toeval ontstaan.”