Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 november 2009

Protesterende kinderen krijgen hun gewenste oversteekplaats

Wethouder Van der Meer: “Ik ben niet voor de druk gezwicht”

SASSENHEIM – Er komt tóch een extra oversteekplaats tussen basisschool ’t Bolwerk en de B4kids ruimte voor buitenschoolse opvang. De oude oversteekplaats verdween nadat de Menneweg was heringericht en dat leidde tot veel protesten van de instellingen, ouders en kinderen. Na de aanvankelijke weigering van de gemeente om de oude oversteekplaats in ere te herstellen, heeft wethouder Gerrit van der Meer (PvdA) donderdag 19 november toch ingestemd met de terugkeer van de oversteekplaats.

Door Joep Derksen

Aanvankelijk leidden gesprekken tussen ’t Bolwerk, B4Kids en de ambtelijke staf tot niets. Na een protest van de basisschoolleerlingen in september boog Van der Meer zich over de zaak, maar ook hij kwam tot de conclusie dat ‘er geen dringende noodzaak bestond om de bestaande situatie op korte termijn te veranderen.’ Hiermee leek een einde aan de discussie, maar er was geen rekening gehouden met de macht van protesterende kleuters en peuters. Dinsdag 27 oktober hielden zij een grote demonstratie en togen met zelfgemaakte vlaggen en vaandels naar het gemeentehuis. Daar overhandigden ze een “Wetboek zebrapad” aan de wethouder, met daarin persoonlijk commentaar van het grut over hun gevoelens aangaande het verdwijnen van de directe oversteekplaats.

Deze pressie lijkt toch te groot zijn geworden voor de politiek. In een gesprek met B4Kids, ’t Bolwerk en de klankbordgroep die zich met de herontwikkeling van de Menneweg heeft beziggehouden, gaf Van der Meer aan dat hij instemde met de komst van een oversteekplaats. De wethouder laat desgevraagd weten: “Ik kan eigenwijs blijven, maar verreweg het grootste deel van de betrokkenen wil een oversteekplaats recht voor de school leggen. Dus dat doen we, al blijf ik het jammer vinden dat deze discussie niet in het voorjaar heeft plaatsgevonden. Toen was er immers een inspraakronde.”

Druk
Van der Meer ontkent dat hij gezwicht is voor de druk: “Ik heb simpelweg de neuzen geteld: er zijn zoveel mensen die deze oversteekplaats prettiger en veiliger vinden. Het wordt een oversteekplaats met lijnen op de weg, dus geen zebrapad. Maar samen met de klaar-overs wordt deze locatie een volwaardige oversteekplaats.” De aankomende verkiezingen hebben niets met zijn besluit te maken, zo laat hij desgevraagd weten: “Wie mij een beetje kent, weet dat dit soort zaken geen invloed hebben op welk besluit ik ook neem. Het toestaan van de oversteekplaats is geen verkiezingsstunt.” Worden de kosten voor de aanleg van deze oversteekplaats betaald uit de opbrengsten van het aluminium uit de onlangs weggehaalde verkeersborden? “Dat is een goede suggestie en dit voorstel gaan we intern overleggen.”

1 Comments:

At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Weet de wethouder dan niet, dat het verboden is om over te steken binnen 30 meter van een zebrapad? Nu mag ik mijn kinderen uitleggen, dat in tegenstelling tot wat zij bij verkeersles leren, dit dus op één plek in Nederland anders is. En met de zebra enkele meters verderop wordt de oversteeksituatie er niet veiliger op.

Ik vraag me werkelijk af, waarom de zebrapad-stenen niet gewoon omgewisseld kunnen worden met de straatklinkers die 15 meter verderop liggen. Dat is voor de kinderen veiliger (want zij hebben voorrang op het zebrapad, en niet op de nu gecreëerde oversteekplek)én er zijn geen klaarovers nodig. Daarbij nog de kanttekening, dat deze klaarovers er natuurlijk niet staan, gedurende de openingstijden van de BSO.

Ik begrijp goed dat de wethouder geen gezichtsverlies wil lijden, maar laat dat niet ten koste gaan van de veiligheid van heel veel kinderen. Wie laat deze wethouder ten halve keren?

 

Een reactie posten

<< Home