Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 oktober 2009

Grote risico's in verkeer, maar inbrekers wel gepakt

STREEK - Welk verkeersgedrag mag de politie vertonen bij de uitoefening van haar taak? Die vraag is actueel nadat recent een motoragent met hoge snelheid en zonder sirene een vrouw aanreed op een zebrapad in Amsterdam. De vrouw overleed later in het ziekenhuis. Dat ook de politie in onze regio zich soms genoodzaakt ziet om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken, bleek afgelopen dinsdagochtend om 09.35 uur op de afslag Voorhout-Oosthout van de A44.

door Joep Derksen

Een politie-auto schiet, zonder gebruik te maken van zwaailichten, met hoge snelheid van de snelweg af de afrit op. Hij mindert geen vaart naar de verplichte 60 kilometer per uur. Hij moet vervolgens in de remmen voor een vrachtwagen, die voor hem rijdt en blijft op circa een meter afstand achter de vrachtwagen rijden. Ondertussen zwenkt hij van links naar rechts om te kijken of er een mogelijkheid is om in te halen.

In een onoverzichtelijke bocht naar rechts haalt hij de vrachtwagen in, hierbij een tegemoetkomende auto maar net missend. Nog juist is te zien dat de politiewagen - nog altijd zonder zwaailichten of sirene - over de rotonde bij het benzinestation aan de Rijksstraatweg rijdt, hierbij een deel van het verhoogde middenvlak meepakkend. Binnen enkele seconden verdwijnt de politieauto vervolgens door de hoge snelheid uit het zicht.

Vragen

Gezien de actuele landelijke discussie naar aanleiding van het dodelijke ongeluk in Amsterdam, roept het voorval vragen op. Bijvoorbeeld: wie controleert de politie op zijn rijgedrag? Ilse de Heer van het Bureau Communicatie van de Politie Hollands Midden reageert op enkele vragen.

Mogen politievoertuigen zonder optische of geluidssignalen een overtreding begaan? De Heer: ”Ja, de politie heeft complete ontheffing op de RVV. Wel onder de voorwaarde dat het voor het werk noodzakelijk is om de overtreding te begaan. De politie heeft nooit ontheffing om verkeersgevaarlijk gedrag te vertonen. Indien dit wel gebeurt, wordt een collega ter verantwoording geroepen.”

Over het voorval zelf laat De Heer weten: “Dinsdagochtend om half tien kregen wij een melding dat er een inbraak gaande was op de Julianalaan in Sassenheim. Waarschijnlijk waren de collega’s daar naar op weg. Zij hebben uiteindelijk twee mannen van 28 en 33 kunnen aanhouden op de Narcissenlaan.” In de Amsterdamse zaak bleek al eerder dat het de politie is toegstaan zonder licht- en geluidssignalen verkeersregels te overtreden als men bijvoorbeeld op weg is naar een inbraak waarbij wordt vermoed dat de daders nog ter plekke zijn.

Elektronica

Heeft de politie een zogeheten ‘blackbox’ om het gedrag in het verkeer van agenten na te gaan? Volgens De Heer bestaat dat: "Er kan elektronica in een dienstauto worden geplaatst, die op een vast punt, bijvoorbeeld een politiebureau, kan worden uitgelezen. Via dit systeem kan het gedrag worden nagegaan: wordt er stelselmatig te hard gereden, vaak erg hard geremd enzovoort. Als blijkt dat een persoon vaak bijvoorbeeld te hard rijdt, kan hij daarop worden aangesproken. In Hollands Midden maken wij geen gebruik van deze elektronica.”

Of de agenten die afgelopen dinsdagochtend op weg waren naar de inbraak in Sassenheim zich verkeersverantwoordelijk hebben gedragen, blijft dus een vraag. Wettelijk valt hen - zo lijkt het in ieder geval - niets te verwijten.