Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 september 2009

‘Niet blijven vasthouden aan het dogma van 2625 hectare bollengrond’

LISSE – ‘Lange tijd hebben we gehecht aan het behoud van het areaal van 2625 hectare aan bollengrond. Ik heb steeds meer moeite dat te verdedigen.’ Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie), die een bollenman in hart en nieren is, liet weten dat hij niet meer net als vroeger de noodzaak inziet van het behoud van zoveel bollengrond. Hij deed zijn opmerkelijke uitspraak bij de behandeling van de conceptnota van beantwoording Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport, tijdens de gemeenteraadsvergadering van woensdag 16 september.

Nieuwenhuis schokte de overige raadsleden enigszins met zijn woorden over de compensatie van bollengrond: ‘Ik ben een bollenman in hart en nieren en draag de sector een warm hart toe. Maar de sector worstelt met haar betaalbaarheid en toekomstplannen. Lange tijd hebben we gehecht aan het behoud van het areaal. Ik heb steeds meer moeite dat te verdedigen. Als we 2625 hectare moeten bewaren; wie gaat dat dan betalen? De hyacint is jarenlang de kurk geweest waar de sector op dreef. Maar die staat onder druk. De hyacint gaat de weg van de anjer in. Het lukt niet om het imago van de hyacint op te vijzelen. Het areaal van 2625 hectare is niet meer nodig. Ik kan niet de verantwoordelijkheid op me nemen om te blijven strijden voor die 2625 hectare. Over tien jaar zeggen we wellicht: we hebben toen het verkeerde besluit genomen. We moeten niet aan dat dogma van 2625 hectare blijven vasthouden.’

Nieuwenhuis lijkt in zijn visie voor te lopen op de overige raadsleden. Fractievoorzitter Benno Kooij (CDA) reageerde: ‘Dit is een verhaal uit het hart van een bollenman. Ik kan hier ver in meedenken, maar de discussie over dit onderwerp is zeer lastig en woedt volop. Ik wil die discussie voeren met de hele sector. We gaan niet aan die 2625 hectare knibbelen. Nu hebben we wat last van de economie, maar is dat over vijftien jaar ook zo? Als de bollengrond nu weg gaat, ben je het voor altijd kwijt’. Nieuwenhuis antwoordde: ‘Ik pleit niet voor volbouwen van alle bollengrond, maar voor voorzichtigheid. De sector pleit nog altijd voor 2625 hectare, maar als we het gebied willen ontsluiten of ergens anders willen wonen, dan zullen we ergens een gaatje moeten vinden.’ Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) stelde: ‘Het politiek lef van de heer Nieuwenhuis vind ik heel knap. De sector zoals die er nu uit ziet, ziet er over 10 jaar echter heel anders uit.’
Wethouder Guus Mesman (PvdA) liet weten: ‘De geluiden van Nieuwenhuis hebben we eerder gehoord, maar de sector vraagt om vast te houden aan het areaal van 2625 hectare. Daar hebben we ons achter gesteld en we moeten de bollengrond ook één op één compenseren.’ Gemeenteraadslid Hans Bet (PvdA): ‘Wat zijn de argumenten van de sector om aan die 2625 hectare vast te houden? Laten we niet alle moeite voor niets doen, want straks gaan we spruitjes telen op die dure gronden. Er moet wel een regelmatig terugkerend controlemechanisme komen om te kijken of de 2625 hectare nog nodig is.’