Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 september 2009

“Hebben we wel wat meegemaakt?”

Nel en Koos Jongbloed – van Klaveren vieren 60-jarig huwelijk

SASSENHEIM – De blauwe tram, die al tientallen jaren uit het straatbeeld is verdwenen, is er de oorzaak van dat Koos en Nel Jongbloed – van Klaveren dinsdag 29 september vieren dat ze zestig jaar getrouwd zijn. Het was namelijk bij de tramhalte dat Koos zijn vrouw voor het allereerst in de ogen keek. De zestig jaren zijn voorbij gevlogen en grote tegenslag is het gelukkige echtpaar al die tijd niet overkomen.

Door Joep Derksen

Hij is 82 en zij is een jaar jonger en beiden kunnen zich de eerste dag dat ze elkaar ontmoetten nog heel goed herinneren. De echtgenoot: “Ik stond bij de tramhalte aan de Zuiderstraat te wachten op de blauwe tram naar Leiden. Het was juni 1946 en ik vond haar heel knap. Zij was 17 en voor mij was het liefde op het eerste gezicht.” Zij: “Bij mij is de liefde gegroeid. De eerste zoen heeft even geduurd; dat gebeurde na een paar weken toen we samen voor de eerste keer naar Volendam gingen. Wat me in hem aantrok? Hij was altijd wel netjes en zat niet teveel aan mijn lichaam.”

Na de eerste verliefdheid groeit de liefde en het echtpaar trouwde op donderdag 29 september 1949. “Het was een leuke, eenvoudige trouwerij waarbij we in een koets met twee paarden ervoor zaten. Inclusief de taxi ’s avonds naar huis kostte het ons 38 gulden.” Tijdens hun huwelijk kreeg het echtpaar Jongbloed vier kinderen: Geertruida (nu 58 jaar), Jan (55), Joke (52) en Mengsje (46). Ook zijn er tien kleinkinderen en drie achterkleinkinderen. Het was Koos Jongbloed die al die jaren keihard werkte voor zijn gezin: “Vijftien jaar bij de bloemist Z&P en daarna twintig jaar bij de gemeente Sassenheim als hovenier. Ik ben geboren Sassenheim en zal nooit een Teylinger worden Zo ben ik ook Nederlands Hervormd en geen PKN.”

Nel Jongbloed: “Na ons huwelijk heb ik vanwege de huizennood nog anderhalf jaar bij mijn ouders in Katwijk aan Zee gewoond. Na bijna zestig jaar in Sassenheim, waaronder 43 jaar in de Europahove, bevalt het nu heel goed hier in Het Palet.” Kan het echtpaar een leuke anekdote vertellen uit hun huwelijk? Zij: “Hebben we wel wat meegemaakt? Echt veel hebben we samen niet wat beleefd, want alles ging zo z’n gangetje. Wel kreeg Koos in vijf dagen tijd drie operaties: aan zijn waterblaas, hij kreeg een pacemaker en een katheder.” Haar man lacht: “Inderdaad, en ik ben er nog steeds!”
De onvermijdelijke vraag: Wat is het geheim om zestig jaar getrouwd te kunnen zijn? Zij laat weten: “Ik heb hem altijd bijgestaan.” Hij: “Ik heb altijd voor mijn gezin gewerkt en ging nooit de kroeg in. Samen staan we altijd klaar voor onze kinderen.” Dinsdag 29 september en twee dominees en burgemeester Sander Schelberg het jubilerende echtpaar. Vervolgens was er een feest in drie delen: ’s ochtends voor de flatbewoners, ’s middags voor familie en kennissen en ’s avonds ging het echtpaar met enkele intimi naar de Oude Tol.