Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 augustus 2009

“Het geheim is om de eigen snelheid constant vast te houden”

Martien van der Hoorn wereldkampioen Steeplechase Masters

VOORHOUT – De nieuwste wereldkampioen die Voorhout rijk is, luistert naar de naam van Martien van der Hoorn (56). Zaterdag 8 augustus versloeg hij de beste steeplelopers ter wereld in de leeftijdscategorie van 55 tot 60 jaar in het Finse Lahti. Met zijn tijd van 10 minuten, 43 seconden en 48 honderdste mag hij zich vijf jaar(!) lang Wereldkampioen Steeplechase Masters noemen.

Door Joep Derksen

Het is Van der Hoorns eerste wereldtitel en dat laat zien dat je nooit te oud bent om te pieken. Wel is al jaren duidelijk dat hij een getalenteerd sporter is: in 1972 al was hij lid van de jeugdkernploeg schaatsen en al die jaren heeft hij zijn conditie op peil gehouden. Nadat hij tussen zijn 40ste en 50ste passief gesport had, pikte hij het steeplechasen zes jaar geleden weer actief op. Dit resulteerde in drie opeenvolgende Nationale Kampioenschappen en vorig jaar in een gouden medaille op het EK Steeple. Tijdens het afgelopen WK, dat eens in de vijf jaar gehouden wordt, behaalde Van der Hoorn dus de gouden medaille en dat niet alleen. Ook scoorde hij zilver op de 5.000 meter hardlopen en een bronzen plak op de cross country (8 kilometer lopen door het bos).

Evenwichtsbalken

“Goud is het enige wat telt”: met deze woorden laat Van der Hoorn zien dat hij een echte winner is. Het steeplechase is in Nederland geen sport die kan bogen op een brede basis. Bij de jaarlijkse Nederlandse Kampioenschappen doen er bij de jeugd maar 12 deelnemers mee. Bij de senioren strijden zo’n 17 mensen om de titel en bij de veteranen nog eens circa 25 mensen. Dat zijn dus 60 mensen op een totaal van meer dan 16 miljoen Nederlanders. Dat maakt de prestatie van de Voorhouter er overigens absoluut niet minder om: er zijn maar zeer weinig mensen die zijn tijd van ruim 10 minuten over 3.000 meter kunnen verbeteren: met óf zonder de evenwichtsbalken waar overheen gesprongen moet worden. Sterker nog: hij wil in september het Europees record steeplechase behalen: hiervoor dient hij sneller te lopen dan 10 minuten en 29 seconden. “Ook het Nederlands record voor 2.000 meter vlak lopen in een tijd van 6 minuten 10 seconden wil ik op mijn naam zetten”, informeert de gedreven 56-jarige, die lid is van De Spartaan in Lisse.

Tussenpas

Over de WK-finale vertelt hij: “Aan de wereldkampioenschappen Masters deden in totaal 9.000 mensen mee. Dit toernooi duurde van 28 juli tot 9 augustus. In mijn categorie stonden er 21 ingeschreven en ik streed in de finale tegen 12 anderen. In het begin van de race lag ik gelijk al los: dat komt mede omdat ik train op het springen over de balk zelf. Anderen maken gebruik van hun handen of tippen de balk aan. Als ik de balk aanval, ga ik er overheen en ben ik gelijk weer weg. Je moet zorgen dat je geen tussenpas voor de balk moet doen, want dan sta je vrijwel stil. Het geheim van een goede finale lopen? Proberen je eigen snelheid constant vast te houden.”
Wat is nu het mooie van dat steeplechasen, een wedstrijd over 3.000 meter op een atletiekbaan, waarbij in iedere ronde over vijf balken van 91,4 centimeter hoog moeten worden gesprongen, waaronder een balk met daarachter een waterbak? “De uitdaging ligt voor mij in de zwaarte van het nummer en de combinatie van de coördinatie, snelheid en het uithoudingsvermogen. Als je het niet goed doet in de race, heb je dat alleen maar aan jezelf te danken. Zelf heb ik niet zoveel snelheid en een steeple is dan prachtig.”