Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2009

“Nu krijgen we eindelijk een rechtstreekse verbinding met Schiphol”

Overwegend positieve reacties op NS-station Sassenheim

SASSENHEIM – De plannen voor het realiseren van een NS-station Sassenheim worden over het algemeen positief ontvangen. “Zo krijgen we eindelijk een rechtstreekse verbinding van Teylingen met Schiphol.” Alleen de omwonenden zijn, begrijpelijkerwijs, niet enthousiast. Hen ligt een toevloed aan bussen, auto’s en (brom)fietsverkeer te wachten. Bovendien wordt voor hen de doorsteek tussen Warmond en Sassenheim ook afgesloten.

Door Joep Derksen

Wethouder Leo van der Zon presenteerde dinsdag 16 juni de plannen: “Eindelijk kunnen we een aantal stappen nemen, want dit verhaal loopt al minimaal sinds 2004. We hebben gekozen om het station te realiseren aan de Wasbekerlaan, waarbij de bussen gaan stoppen aan de voorkant van het station. Dat betekent wel dat we het viaduct onder de A44 moeten verdiepen en als gemeente moeten zorgen voor goede infrastructuur en voldoende parkeerplaatsen.”

Het Rijk en de Provincie dragen 8 miljoen euro bij aan de realisatie van het NS-Station en de gemeente circa 600.000 euro aan de infrastructuur. Uitgegaan wordt van 2.000 reizigers per dag die in- en uitstappen op NS-station Sassenheim. “Begin 2010 kunnen we echt beginnen met bouwen, zodat het station al in december 2010 geopend kan worden”, aldus de wethouder.

Gemeentelijk medewerker Hendrik de Vries geeft meer details: “Er komen 250 parkeerplaatsen, 560 fietsenstallingen en 88 fietskluizen. Daarnaast gaan we ervan uit dat dagelijks circa 300 mensen gebruik maken van de bus om naar en van het station te gaan. Op dit moment is er al een tunnel onder het spoor, maar vanaf volgend jaar is er geen ruimte meer voor de auto’s; alleen voor voetgangers en fietsers. Dat betekent dat mensen die net achter het spoor wonen en van Warmond naar Sassenheim willen of omgekeerd, een stuk moeten omrijden.”

Fietspadrandweg

De wethouder gaf een nieuwtje weg: “Er komt een fietspad tussen Noordwijk, Voorhout en Sassenheim, in het verlengde van de Northgodreef en de randweg die er nog niet helemaal ligt.” Kan dit fietspad niet dermate breed gemaakt worden, zodat je er alleen nog maar middenstrepen op hoeft te zetten om het ook toegankelijk voor auto’s te maken? Van der Zon: “Een goed verstaander begrijpt dat je met dit fietspad alvast een bepaald tracé hebt voor de randweg.”

Tijdens de inloopbijeenkomst lieten tientallen Teylingers zich informeren. Gerard Streeder liet weten: “Een station in Sassenheim is een goed idee. Nu moet je nog helemaal naar Leiden als je met de trein naar Schiphol wil.” Mevrouw Lijsen laat weten: “Ik zit op een veilige afstand van het station, dus heb ik er geen overlast van. Voor mij privé is het belangrijk dat je rechtstreeks naar Schiphol kan.”
Een bewoonster aan de Wasbeeklaan, die in verband met haar werk alleen maar met haar voornaam ‘Door’ in de krant wil staan, is minder enthousiast: “Ik woon vlakbij. Als ze gaan graven, gaat mijn huis verzakken. Ik ben juist op deze plek gaan wonen omdat het daar zo rustig is. Nu komen er allemaal auto’s en bussen voor mijn deur, terwijl het tot nog toe alleen bestemmingsverkeer was. En straks moet ik ook nog omrijden om naar Warmond te gaan. Ik ga absoluut bezwaar indienen tegen deze plannen. Ik ga er voor liggen!”