Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 juni 2009

“Ik ben een groot voorstander van placebo’s”

Huisarts Schmidt draagt praktijk over

SASSENHEIM – Na maar liefst 37 jaar neemt huisarts G.B. Schmidt afscheid van zijn praktijk. Op 30 juni gebruikt hij officieel zijn stethoscoop voor de laatste keer: vanaf 1 juli neemt zijn collega dokter Nanninga de praktijk over. In een interview blikt Schmidt terug op de afgelopen decennia en de ontwikkelingen op medisch gebied.

Door Joep Derksen

Schmidt’s vader was ook huisarts en voor hem was het dan ook een logisch gevolg dat hij dezelfde kant opging. De aimabele 65-jarige heeft er geen moment spijt van gehad: “Het is een prachtig beroep, waarin je heel veel voor de mensen kunt betekenen. Als vertrouwensfiguur sta je mensen bij in moeilijke tijden. Ook zie je kinderen opgroeien en later zelf ook ouder worden van hun eigen kinderen. Daarnaast heb ik me onder meer bezig gehouden met bevallingen, maar ook mensen begeleid naar het sterven toe: al je kwaliteiten en vakkennis gebruik je in dit vak. Je kunt niet altijd wat doen voor de mensen, maar ik kan er wel altijd voor hen zijn.”

Schmidt heeft in zijn werkzame periode heel wat ziektes voorbij zien gaan. Is de medische wetenschap veel veranderd? “In de jaren ’70 werden maagklachten aan stress gebonden en werd het als een managersziekte beschouwd. Later ontdekten we dat een bacterie die maagklachten veroorzaakt. Hartziektes beschouwen we nu meer als een ziekte waar je aanleg voor kunt hebben en dat het een gevolg kan zijn van je manier van leven.” Over de huidige ontwikkelingen: “We worden als huisarts eigenlijk veel technischer, of we kleine internisten zijn. Daar moeten we voor oppassen, want dan wordt je wel heel erg op de ziekte gericht. Je hebt als huisarts namelijk ook de taak om mensen te begeleiden en met hen te praten.”

Wat vindt de huisarts van de alternatieve geneeskunde? “Dat is een zaak voor de patiënt zelf, maar persoonlijk vind ik mijn vak al moeilijk genoeg. Wel wil ik graag weten als mensen ook andere dingen doen. In een aantal alternatieve therapieën kun je als patiënt een belangrijke rol spelen. Wanneer een patiënt positief tegenover een ziekte staat, worden de ziekteherstellende kwaliteiten van het lichaam beter gestimuleerd. Bij een negatieve houding verloopt dat minder goed.”

Placebo’s

Heeft Schmidt wel eens placebo’s uitgeschreven? Ja! Ik ben een groot voorstander van placebo’s. Een placebo is iemand weldoen met een minimum aan bijwerkingen. Als arts is het je belangrijkste taak om mensen gerust te stellen en kracht te geven. Dat is ook een placebo-effect, net zoals de placebopillen.” Over de vraag wat de meest voorkomende ziekten voor de toekomst zijn, informeert hij: “Onze levenswijze bepaald de toekomstige problemen. Het alcoholgebruik onder de jeugd is dramatisch en veel mensen hebben overgewicht als gevolg van teveel eten en snoepen. Daarnaast wordt er te weinig aan lichaamsbeweging gedaan.”

De onvermijdelijke vraag bij een afscheid is wat Schmidt’s hoogtepunten waren. “Ik vond de verloskunde heel leuk: van bevallingen heb ik altijd genoten. Ook heb ik me op landelijk niveau met euthanasie beziggehouden en hiervoor een protocol ontwikkeld. Dit protocol is een bijdrage geweest aan de medische zorg. Op persoonlijk vlak heb ik dieptepunten meegemaakt, maar op die momenten heb ik de vele steun van mensen in mijn praktijk als heel bijzonder ervaren.” Hij laat weten: “Ik heb hier in Sassenheim al die 37 jaren met veel plezier gewerkt en ik kijk met voldoening terug.” Over zijn toekomstplannen: “Ik ga alleen maar leuke dingen doen met mijn kinderen en kleinkinderen!”
De afscheidsreceptie vindt plaats op dinsdag 30 juni, van 16:00 uur tot 19:00 uur aan de Hoofdstraat 303, naast de praktijk.