Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 juni 2009

Hartenkreten jeugdige gedetineerden langs A44

Vlaggenproject Teylingereind toont individualisme van geïnstitutionaliseerden

SASSENHEIM – Er vinden de laatste tijd zoveel activiteiten plaats bij jeugdgevangenis Teylingereind, waaruit blijkt dat men in de jeugdgevangenis niet alleen “vast” zit, maar bijvoorbeeld ook creatief bezig is. Werd kort geleden het feit gevierd, dat de kappersopleiding in deze justitiële inrichting een succes werd, afgelopen woensdag 24 juni kwam de pers massaal opdagen om aanwezig te zijn bij de officiële opening van het vlagtekening kunstproject “Insideoutsidein”.

Kunstenaar Anton Broos had samen met de jongeren van de justitiële inrichting Teylingereind 120 manshoge vlaggen ontworpen. Deze vlaggen symboliseren de 120 meisjes en jongens met elke hun eigen verhaal en achtergrond, die voor kortere of langere tijd hun vrijheid moeten ontberen. Afgelopen woensdag werden deze vlaggen in aanwezigheid van Teylingen-burgemeester Sander Schelberg gehesen.

Tot nog toe zagen fietsers en treinreizigers die het gebouw passeerden enkel een metershoge betonnen muur. Met de dertig vlaggenmasten, waarop de 120 vlaggen beurtelings komen te hangen, kunnen de kijkers de kleurige silhouetten van de jongens en meisjes op ware grootte bekijken. De kleuren zijn door de geïnstitutionaliseerden zelf uitgekozen en op de vlag zelf staat een hartenkreet die de gevoelens van de betreffende jongere treffend verwoordt. Om enkele voorbeelden te geven: “Ik wil gelukkig worden”, “Ik wens mijn familie een lang en gelukkig leven toe”, “Goede toekomst aan de armen”, “Columbo”, “Ik wens dat ik naar house ga” en “Alles komt goed”.

Roet

Nog even dreigde de ambtelijke staf roet in het eten te gooien in de realisatie van “Insideoutsidein”, zo liet Schelberg lachend weten: “Een ijverige ambtenaar constateerde dat de afmetingen van deze inrichting met de nieuwe door de jongeren gelaste vlaggen hoger werden dan toegestaan was. Ik gaf vervolgens aan dat er maar opnieuw gemeten moest worden. Ik ben zeer tevreden over Teylingereind. Ze sluiten de jongeren niet alleen maar op, maar ze doen ook creatieve dingen met de jongeren terwijl die achter de muren zitten.”

De ceremonie kon beginnen en een prachtig verkleedde Manischa, een van de bewoners van Teylingereind, ontmoette Schelberg voor de muur van de justitiële inrichting. Samen hielden ze de door haar gemaakte vlag vast die als eerste door Manischa en twee van haar medebewoners in de mast werd gehesen. Kunstenaar Broos was zeer opgetogen: “Het project is boven verwachting gelopen. De maanden die ik met de jongeren gewerkt heb, waren heel bijzonder. De jongeren hebben heel goed begrepen wat kunst is. Waarom ik dit project heb opgezet? Mensen kijken bij deze jongeren de andere kant uit. Wij kunnen hen niet negeren. Dit project is zeker geen schreeuw om aandacht, maar ik wil de nuance aanbrengen. Niet alles is zwart-wit in het leven.”