Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2009

Cliëntenraad oordeelt negatief over aantal intramurale zorgplaatsen

LISSE – ‘Met een overvloed aan sociale woningbouw is er ruimte om extra intramurale zorgplaatsen te realiseren.’ Dit betoogden de insprekers Karel Langius en Koos den Butter, die de Cliëntenraad van Rustoord vertegenwoordigden, tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij & Financiën op woensdag 11 februari.

Langius: ‘In het kader van de nieuwbouw sociale woningen is de onderband regionaal 30%, maar in dit plan is er sprake van 44,20% sociale woningbouw. Conclusie: er is ruimte voor zorgplekken. We vrezen dat er op termijn een groot tekort aan plaatsen komt.’ Het feit dat de Cliëntenraad insprak bij de commissie verbaasde commissielid Bert van Santen (SGP/ChristenUnie): ‘Waarom krijgt de Cliëntenraad pas op het laatste moment de mogelijkheid om mee te praten? Die groep mensen heeft verstand van deze zaken en is niet gehoord in deze kwestie.’

Wethouder Jan Kippers (CDA) antwoordde: ‘Er is een Rustoord met een directeur en een bestuur. Zij komen via het bedrijf DSV tot herontwikkeling en zoeken een partij. Dat is Eigen Haard. De Communicatie tussen cliënten- en bewonersraad en DSV en Eigen Haard verloopt stroef, zo constateerde ik vorig jaar. Ik heb gezegd: “zorg ervoor dat er geen gedoe komt”. Mijn doelstelling was te weten hoe die stroeve communicatie komt, maar niet om in minutieus detail alles te weten. Vervolgens kwam men bij mij waarom er zo weinig verpleeghuisbedden zijn. Dat is zeker zo, maar het onderhandelen hierover gaat met DSV en Eigen Haard. Natuurlijk heeft het college daarbij inbreng gehad. Een zorgcentrum zou graag veel verpleegbedden willen hebben. Dat is voor hen bedrijfstechnisch zeer interessant. Eigen Haard moet sociaal bouwen, daarover is ook een prestatieafspraak getekend. Daar wil ik me sterk aan houden. Uit de onderhandelingen is dit resultaat gekomen en de directeur van DSV heeft gezegd: “ik wil de onderhandelingen niet meer openbreken”. Dus was hij het eens met de inhoud.’

Kippers vervolgde: ‘Hiermee zult u het dus moeten doen. Wat betreft wonen, zorg en welzijn: dit is een buitengewoon sterk en uitonderhandeld compromis. Ik heb geen zin om de onderhandelingen weer open te breken. Het bouwbesluit is uitgegeven: daarvoor geldt nu de termijn van 6 weken inspraak. Dat is nu dus een onomkeerbaar traject.’ Over de sociale woningbouw: ‘We hebben een tekort aan sociale woningbouw en dus moeten we een inhaalslag maken. Dus het realiseren van 75 extra sociale woningen. We hebben maar een paar projecten in Lisse waar dat mogelijk is.’
Langius oordeelde vanaf de publieke tribune: ‘We zijn nog lang niet klaar en denken erover om een juridisch pad te bewandelen. Er zijn oneigenlijke besluiten genomen.’