Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 december 2008

‘De brug is mijn lot’

LISSE – Sinds de Kerst slaapt Yvonne Wakker in haar caravan op het voormalig Heemskerkterrein. Ze kan geen chemische luchten en TL-trillingen verdragen in verband met een kwik-, zilver-, koper- en loodvergiftiging. Tot nog toe woonde ze in de antikraakwoning aan de Heereweg 247 op de eerste verdieping, maar op 22 december nam een viertal kunstenaars hun intrek op de begane grond. Haar gebruikerscontract is door Camelot Beheer opgezegd en binnen een maand moet Wakker de woning verlaten, zo laat Wakker weten.

De antikraakbewoonster vertelt terwijl ze in haar caravan zit: ‘Dit kan echt zo niet langer. Ik heb een horrorkerst achter de rug en heb geen menswaardig bestaan. Zodra ik thuis zit heb ik last van onder meer mijn slijmvliezen, neus, oren, ogen en een druk op mijn hoofd vanwege een meervoudig chemische overgevoeligheid. Mijn centraal zenuwstelsel verdraagt de straling en trillingen van TL-verlichting niet en momenteel branden er TL-lampen direct onder mijn woonkamer. Ik heb het gevoel alsof ik op een vibrator zit. Ook heb ik last van de oplosmiddelen waarvan de kunstschilders gebruik maken. Door chemische geuren ga ik compleet op tilt.’
Wakker heeft nu haar toevlucht genomen tot de caravan: ‘Slapen bij vorst in een oude caravan is voor mij geen luxe, maar noodzaak voor het behoud van mijn gezondheid. De oplossing is om de kunstenaars onder te brengen in het gebouw van de voormalige peuterspeelzaal aan het Raadhuisplein, of geef mij een andere woning. Camelot wil me echter niet doorplaatsen, aangezien mijn gezondheidsklachten me niet geschikt maken voor antikraakwonen. De brug is mijn lot.’