Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 november 2008

Ritchie Doove is ballenjongen bij Nederlands elftal

'De VIP stoelen zitten een stuk lekkerder'

NOORDWIJK – Waar velen genoten van de voetbalwedstrijd tussen het Nederlands voetbalelftal dat Zweden in een oefenwedstrijd met 3 – 1 versloeg, was het voor de 15-jarige Noordwijker Ritchie Doove met name een heel bijzonder gebeurtenis. Hij maakte zijn debuut als officiële ballenjongen en was daarmee een van de 84 jongens en meisjes die uit 21.000 kandidaten gekozen waren.

Onverdeeld enthousiast is de tiener echter niet, zo vertelt hij in een interview: ‘Het was gaaf en hartstikke leuk, maar ik had er wel ietsje meer van verwacht. Het viel me wat tegen dat je niet naar de spelers zelf kon of bij hen in de kleedkamer kon zijn.’ Doove vertelt over die bewuste woensdag 19 november: ‘Ik ben ’s ochtends de eerste drie uur naar school gegaan en vertrok toen naar de Arena samen met mijn oma, ouders en zusje. We kregen een rondleiding door de Arena en dat was gaaf. Ze vertelden dingen die ik niet wist, zoals het feit dat het logo van Ajax, een hoofd, samengesteld is uit 11 lijnen, die symbool staan voor de 11 spelers. Ook spelen de voetballers nu op de 48ste grasmat sinds de Arena werd geopend.’

Ook bezochten de ballenjongens en –meisjes van die dag vak 14 en kregen daar uitleg over de F-site. ‘We mochten op de middelste en bovenste ring zitten, maar die VIP-stoelen zaten een stuk lekkerder. We mochten niet naar de Skybox, omdat daar de eigenaar op dat moment in zat. Vervolgens kregen we een trainingssessie op het Amstelland voetbalveld, maar dat viel wat tegen omdat niet iedereen van hetzelfde niveau was. Vervolgens moesten we voorafgaand aan de wedstrijd met z’n allen om de KNVB-vlag staan op de middenstip, hem oppakken en ermee wapperen. Dit hadden we ’s middags al een keer geoefend. Uiteindelijk werd een foto van ons gemaakt voor het doel met de Dutchie-mascotte.’
Wat was het hoogtepunt?: ‘Ik heb de warming-up van de spelers gezien en ook vielen er veel doelpunten. Het was leuk dat ik een Nederlands elftal-shirt kreeg met mijn naam erop, maar het is wel jammer dat daar niet de handtekeningen van de spelers op staan.’ Zou je volgend jaar weer ballenjongen willen zijn? ‘Dat weet ik niet en daar moet ik over nadenken. Het is mooi om meegemaakt te hebben, maar een volgende keer zal het niet zo bijzonder zijn. Wel ben ik blij dat ik dit heb kunnen doen, want eigenlijk was ik niet door de tweede voorronde gekomen, maar op een reservelijst geplaatst. Dat ik dan toch Jaap Stam en Arveladze heb gezien en een Van Persie in de 16: dat is vet.’