Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 november 2008

“Mijn ouders zouden achter in de zaal hebben staan glunderen”

Prins Frits en Prinses Renée genieten met volle teugen

VOORHOUT – “Het is een van de hoogtepunten in ons leven.” Prins Frits en Prinses Renée (van Arkel) laten er geen misverstand over bestaan: ze kijken met veel enthousiasme uit naar de komende carnavalsperiode. “Carnaval gaat niet alleen om feesten. Onze vereniging De Bokken zet zich ook in voor mensen in de samenleving die het wat minder hebben. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij.”

Door Joep Derksen

Enkele dagen na de prinsverkiezing op de elfde dag van de elfde maand om elf minuten over elf, leven Prins Frits en Prinses Renée nog steeds op een soort wolk, zo laten ze weten: “Net zoals een geboorte of huwelijk is dit een evenement waar je veel plezier van hebt.” Het prinsenpaar heeft eigenlijk nog geen idee wat ze kunnen verwachten: “We laten ons verrassen door alle gebeurtenissen die passen in het carnavalsfeest, maar kijken alvast uit naar bijvoorbeeld het Winterfeest, het kuipzwammen, het bezoek aan de bejaarden en de bingoavond met de Bond van Ouderen.”

Renée is kleuterjuf op een multiculturele school in Den Haag en Frits is het eerste aanspreekpunt tussen winkels en het hoofdkantoor van Music Store. Beiden hebben ervoor gezorgd dat ze bij alle activiteiten van het carnaval aanwezig kunnen zijn. Frits: “Nu krijgen we alles over ons heen en laven we ons in het carnaval. Misschien komt daar wel het ‘Alaaf!’ vandaan. Dit is zeker een van de hoogtepunten in ons leven waar we aan het einde van de carnavalsrit met veel plezier op terug zullen kijken. Maar wat ik stilletjes hoop is dat de ogen van de mensen open gaan en dat de saamhorigheid die het carnaval zo bijzonder maakt ook bij de mensen blijft nadat het feest is afgelopen. Dat de mensen ook verder in het jaar een bejaardenbezoekje doen of weer eens bij oude vrienden of kennissen langs gaan en niet overgaan tot de orde van de hectische dag.”

Tijdens de voorgaande carnavalsdagen overleed Frit’s moeder: het was een zware tijd, maar de steunbetuigingen die hij van de leden van De Bokken kreeg, waren overweldigend. Renée vertelt hierover: “Dan krijg je zoveel warme reacties van anderen: het was hartverwarmend.” Frits: “Als mijn ouders deze prinsverkiezing hadden mee mogen maken, had ik ze achter in de zaal zien glunderen.”

Vrijwillig

Renée: “Mensen vragen me wel eens: ‘Doe jij dit vrijwillig?’ en ik kan antwoorden: ‘Ja, ik doe het echt vrijwillig!’ Toen we gevraagd werden, hadden Frits en ik maar vijf minuten bedenktijd nodig. Met oudere kinderen is het wat gemakkelijker om dit te doen: onze kinderen waren trouwens ook heel enthousiast, al waren ze wel verrast dat Frits zo snel ‘Ja’ had gezegd. Ze vroegen hem: ‘Pa, jij op de voorgrond’?”

Tot twee uur voor de bekendmaking op 11 november waren de namen van het prinsenpaar het best bewaarde geheim van Voorhout. Het was geen sinecure om dat zo te houden, laat Renée weten: Ati van der Lans heeft de jurk gemaakt, maar om de mensen niet op een idee te brengen, zijn we niet samen naar een stoffenwinkel gegaan. Ik bezocht de winkel eerst en vertelde daar mijn ideeën voor mijn jurk. Hier werden stoffen bijgezocht, die Ati vervolgens kwam ophalen. Ook liep ik bij Ati achterlangs het huis in voor het passen. Dat moet ook wel, want er zijn er een paar in het dorp die er echt op lopen te kijken.”

De presentatie zelf voldeed ook geheel aan de verwachtingen van het prinsenpaar: Frits had een haansmasker op zijn hoofd, waarmee hij op het podium op een torenspits moest klimmen. “Inderdaad: Frits op de spits: ik vond het een geweldige opzet!” Renée besluit: “Ik hoop dat iedereen in de vereniging net zo’n leuk jaar krijgen als wij, want als andere mensen genieten, geniet ik ook. Het belangrijkste is dat iedereen er lekker even uit is, want het genieten van het leven duurt maar even.”

De eerstvolgende activiteiten waar het prinsenpaar acte de présence zal geven is op 19 december tijdens het klaverjassen bij Foreholte. Op 3 januari vindt er een elfkamp Sport & Spel plaats in de Tulp ter ere van het 11-jarig bestaan van de Bokkies, met daarop aansluitend een nieuwjaarsborrel.