Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2008

“30 jaar vrijwilliger voor Tafeltje Dekje is niets bijzonders”

WARMOND – Na meer dan drie decennia eten gebracht te hebben bij mensen die zelf niet meer hun dagelijkse potje kunnen voorbereiden, is het voor Lidy Padberg (75) genoeg geweest. Zij heeft afscheid genomen van de werkzaamheden voor Tafeltje Dekje van de Stichting Welzijn Ouderen Teylingen (SWOT), “al blijf ik wel op de reservelijst staan.”

Door Joep Derksen

Als iemand driekwarteeuw oud is, komen gelijk allerlei benamingen boven: ultrasenior, plusser, dubbelplusser, senior, oudere, bejaarde. Maar geen van deze omschrijvingen is passend voor Padberg, die nog altijd de energie lijkt te hebben van een middendertiger. Nog altijd is ze heel actief; niet alleen in het vrijwilligerswerk, maar ook met nordic walking, aquajogging en het inspringen bij de zorg voor de kinderen en kleinkinderen.

Slechts met de nodige moeite wilde Padberg meewerken aan een interview, zo laat ze weten. “Ik hoef niet zo met een grote foto in de krant; houd het maar bescheiden, wil je?” Maar ja, 30 jaar lang regelmatig de straat op om de mensen hun warme maaltijd te brengen, is natuurlijk een prestatie van jewelste. Bovendien is ze in 1977 begonnen met het werken voor Tafeltje Dekje, samen met Ati Lutterveld: op de fiets, met een hand aan het stuur en in de andere hand een gammeltje (een set pannetjes boven op elkaar, red.).

Over haar inzet voor de gemeenschap vertelt Padberg: “Na mijn trouwen in 1957 moest ik stoppen met werken. Dat was belachelijk, want ik wilde niet alleen maar het huishouden doen. Ik had vier kinderen maar zat niet stil: ik was lid van het schoolbestuur, betrokken bij VVN en een van de eerste leden van de Warmonder Bridgeclub. Ieder jaar organiseer ik daarnaast de Kerstactie voor de SWOT.”

Paplepel

Hoe blijft een 75-jarige zo actief? “Ik kom uit een sociaal gezin en heb dat met de paplepel meegekregen. Als je tijd hebt, moet je anderen helpen. Bovendien is het me ook gegeven: ik kan alles nog en ga niet in mijn eentje achter de geraniums zitten. Er zijn zoveel mensen die niets meer kunnen of dementerend zijn. Ik wil de mensen blijven bezoeken en maak tijd voor oude vrienden en kennissen.”

Over Tafeltje Dekje: “Slechts een keer in de anderhalve maand ben je aan de beurt, waarbij je zes dagen achter elkaar de maaltijden langs brengt. Dat kost je dan zo’n anderhalf uur. Nu doen nog vijf mensen het: twee hiervan zijn boven de 80, een is 75, een is 70 en er is nog een jonkie van boven de 60 jaar oud. Ik hoop echt dat we nieuwe aanwas krijgen van vijftigers die ook een beetje tijd willen vrijmaken voor anderen. Het gaat onder leiding van Rita Heijl en er heerst een heel goede sfeer bij de Tafeltje Dekje-vrijwilligers.”
Het interview is afgelopen en terwijl Padberg naar de deur loopt, drukt ze de journalist nogmaals op het hart: “Ik wil helemaal niet op de voorgrond staan, want ik heb dit voor de SWOT gedaan. Het is niets bijzonders wat ik heb gedaan: als ik iets zou mankeren komen er ook mensen bij mij langs.” Voor meer informatie over vrijwilligerswerk voor Tafeltje Dekje, kan contact opgenomen worden met Rita Heijl: 0252 225 595.

4 Comments:

At 12:06 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 4:43 a.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 4:20 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 11:06 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 

Een reactie posten

<< Home