Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 augustus 2008

‘Lopen is een verslaving’

37ste Strandloop

NOORDWIJK – De 37ste strandloop werd donderdag 14 augustus volbracht en maar liefst 75 prijswinnaars in 25 verschillende categorieën konden een prachtige beker mee naar huis nemen. In het Bowling & Partycentrum Noordwijk kwam 1/3de van de ruim 300 deelnemers om de prijswinnaars toe te applaudisseren of zelf een beker in ontvangst te nemen. ‘Lopen is mijn uitlaatklep’.

Maar liefst 225 deelnemers liepen minimaal zes keer een afstand van 2, 4 of 8 kilometer, waardoor ze in het klassement werden opgenomen. Vorige week donderdag was de laatste van tien strandloopruns en de hardlopers verzamelden zich, veelal nog in sportieve outfit, om de prijsuitreiking bij te wonen. Voorafgaand aan dit hoogtepunt deelden de sportievelingen hun ervaringen.

Ali Steekers-Zuiderduin (66) uit Noordwijkerhout legt uit waarom ze hier al vanaf de eerste editie aan meedoet: ‘Ik houd van de strand en de zee en combineer het graag met sport. Tien jaar geleden kreeg ik een hernia: niet alleen kun je je dan niet meer bewegen, maar ook krijg je een geestelijke terugslag. En wat moet je dan? Ik ben intensief gaan lopen, waardoor de spieren in mijn rug sterker werden. Nu kan ik elke week weer tien weken lang meedoen. Het is heerlijk om over het strand te lopen, want je kunt dan je hoofd helemaal leeg maken. Lopen is mijn uitlaatklep: als ik loop denk is: “Ik heb het toch weer gered.” Ik sta boven die hernia.’

Leny van der Plas (58) is een van de prijswinnaars in de 50-plusklasse voor de 4 kilometer. Ze kan deze afstand afleggen onder de 18 minuten en liet hierdoor vele concurrenten achter zich. Ze vertelt: ‘Ik heb bewust gekozen om mee te doen aan de 4 kilometer, om qua inhoud sneller te worden. Zo train ik voor de dam-tot-dam-loop, waar ik bij de Masters ben ingedeeld.’ Wat is nu de lol van het lopen? ‘Het is een gezonde verslaving: er wordt endorfine in je lichaam aangemaakt en het hoort echt bij mijn leven om te bewegen. Of het nu hardlopen, fietsen, skeeleren of langlaufen is.’ Over haar eerste plek: ‘Je wint niet alleen omdat je aanleg hebt, maar je moet ook tot het gaatje kunnen gaan.’
Ook Nicolette Zeestraten (50) uit Sassenheim is winnares in haar klasse (8 kilometer, vrouwen van 50 tot 60 jaar), al kwam dat deels ook doordat ze de enigste deelneemster was. ‘Ik hoop dat er volgend jaar meer concurrenten zijn in mijn leeftijdsklasse’, lacht ze. De Sassemse is zelf licht astmatisch en licht reumatisch, maar toch heeft ze de strandloop al drie keer met goed gevolg afgelegd. ‘Dat had ik nooit gedacht, maar het geeft me ontzettend veel zelfvertrouwen!’ Haar partner Winfried Dijker (47) vult aan: ‘Lopen is een verslaving. Tijdens het lopen zie ik niets en voel alleen maar dat ik lekker vooruit ga. Ik zit dan in een soort trance.’