Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 augustus 2008

“Het gaat helemaal kriebelen”

Gokje wagen bij Kortebaandraverij

NOORDWIJK – Met het winnende paard Wannabelikechanna, die in de finale Walkover versloeg, mocht de Kortebaandraverij genieten van een terechte winnaar. Onder een volschijnende zon had de Stichting Vrienden Harddraverij Noordwijk alles uit de kast gehaald om er een groot feest van te maken. Onder grote publieke belangstelling renden 23 paarden met hun rijders heen en weer over de Koningin Wilhelmina Boulevard om mee te dingen naar de eerste prijs van 2.500 euro.

En uiteraard werd er ook flink gewed bij de Totalisator. Juist door het grote aantal mensen dat een gokje wilde wagen werd de start van de Kortebaandraverij met vijftien minuten uitgesteld. Een nieuwe versie van het Noordwijkse kwartiertje, dus. De toeschouwers kwamen uit het hele land en zagen mens en dier zich tot het uiterste in te spannen om toe te treden tot de rij van glorieuze Kortebaandraverijwinnaars.

De paarden moeten elkaar in een knock-outsysteem verslaan en het begin van de race gaat middels een ‘vliegende start’. Burgemeester Harry Groen had de eer om de eerste twee deelnemers weg te vlaggen en in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen er enkele valse starts waren, verliep het dit keer vlekkeloos. Groen zei zelf over de Kortebaandraverij: “Het geeft maar weer eens aan hoe veelzijdig en dynamisch Noordwijk is, dat dit hier plaatsvindt. Hier hebben we veel plezier van.”

Gokje

Toeschouwster Noëlle van der Lende geniet: “Het is enig hier en ik heb zeker een gokje gewaagd. Daar had ik weinig plezier van, want mijn paard Timothy’s Way verloor al snel. Maar het gaat om de gezelligheid, spanning en dat iedereen meeleeft. En met dit mooie weer is het gewoon een schitterende belevenis.” Anneke Zwart uit Eemnes is het hier mee eens. “Het is hartstikke leuk. De Kortebaandraverij is heel spannend en zeker niet ingewikkeld voor de toeschouwers. Ik heb ook een gokje gewaagd en vijf euro ingezet op Wannabelikechanna. Drie jaar geleden kwamen we toevallig langslopen bij de Kortebaandraverij hier in Noordwijk en sindsdien blijven we dit evenement bezoeken. Een heel speciale gebeurtenis was het afscheid van Mr. Postman: dat zal altijd het beste paard blijven.”

Enkele hekken verder staat de Hoofddorpse Denise Bos. Met haar partner en baby kwam ze net aan het eind van het evenement aangewandeld en was verrast met het feit dat op de Boulevard een Kortebaandraverij werd georganiseerd. Ze vertelt: “Ik ben een paardenfanaat en de volgende keer komen we weer terug. Dan zijn we er vanaf het begin bij. Zelf heb ik altijd paard gereden: met veel plezier reed ik over het strand en door de bossen. Er gaat niets boven de band tussen het paard en de ruiter en als ik de Kortebaandraverij zie, dan gaat het weer bij mij kriebelen.”

De race is voorbij en het publiek gaat weer richting de winkels, het strand of huiswaarts. Een bezoeker scheurt de papieren in zijn hand doormidden en deponeert ze in een afvalbak. En, nog wat gewonnen? “Helemaal niets!”, verzucht hij.