Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juli 2008

“Ik hoop dat dit vrijwilligerswerk impact zal hebben”

Tiener zet zich in voor zieke weeskinderen in Zuid-Afrika

VOORHOUT – Je bent jong en je wilt wat. Dat is voor iedere tiener natuurlijk weer wat anders, maar Bennet gaat van 22 juli tot en met 15 augustus haar handen flink laten wapperen. In het plaatsje Buffalo City, helemaal onderin Zuid-Afrika helpt ze met het renoveren van een weeshuis waar jonge kinderen wonen die veelal met het HIV-virus besmet zijn.

Door Joep Derksen

Bennet volgt de studie Sport en Bewegen aan de ROC Leiden en in de hal zag ze een flyer van ‘Keys for Kids’ hangen; een stichting ontstaan uit de stedenband Gemeente Leiden – Buffalo City. Deze organisatie zet zich in voor de verbetering van de leefomstandigheden van kinderen in derde wereldlanden. De flyer informeerde over de mogelijkheid vrijwilligerswerk te doen in Zuid-Afrika en dat leek Bennet wel wat. Na het bezoeken van een informatieavond was ze helemaal enthousiast: “Ik doe het om een steentje bij te dragen, maar ook voor het avontuur en de spanning.”

In het weeshuis Mzomtsha hebben de meeste van de weeskinderen het HIV-virus of aids; dat is ook vaak de reden waarom ze in het weeshuis zijn terecht gekomen. Op dit moment hebben die kinderen in het weeshuis nog geen eigen bed of knuffels, maar dat gaat heel snel veranderen, mede dankzij de inzet van Bennet en andere vrijwilligers. “Als voorbereiding hebben we al klusdagen gehad, waar we onder meer geleerd hebben om te schilderen, vloertegels te snijden en vensterbanken te schuren. Wanneer we het weeshuis opknappen helpen phanduwazi, dat zijn kansarme jongeren, ons. Op 13 augustus moet alles klaar zijn: dan hebben de weeskinderen voor het eerst een eigen bed en knuffel. Ik kijk nu al uit naar hun blije gezichten; ik ben geen wereldverbeteraar, maar probeer wel deel uit te maken van het verbeteren.”

Kinderbraderie

De reis- en verblijfskosten voor Bennett worden gesubsidieerd door fondsen van de overheid. Ze betaalt een eigen bijdrage, maar is ook actief om duizend euro aan sponsorgeld op te halen, zodat nog meer kinderen in ontwikkelingslanden geholpen kunnen worden. Op dit moment heeft Bennet 210 euro ingezameld en ze heeft nog tot december om dit bedrag te vervijfvoudigen. “In september sta ik op de Voorhoutse kinderbraderie en diezelfde maand wordt ook een voetbaltoernooi georganiseerd. Ook geef ik een lezing bij mijn oma in het bejaardentehuis om meer bekendheid aan Keys for Kids te geven. Daarnaast kunnen mensen een bedrag storten op giro 4015895 van Keys for Kids, maar dan wel onder vermelding van mijn naam.”

Om de lokale bewoners en de weeskinderen nog extra te helpen, neemt Benet als Keys for Kids-ambassadeur op 22 juli voor de vliegreis alleen het hoognodige mee in haar koffer: een setje kleding, een pyjama, een handdoek en twee hoeslakens. De rest van de 20 kg die ze maximaal mee mag nemen vult ze met speelgoed, twee voetballen, gereedschap en zoveel mogelijk knuffels voor de kinderen. “Als we terug naar Nederland gaan, laat ik ook mijn kleren en handdoeken achter; daar kunnen ze het veel beter gebruiken.”

Donker

Ze besluit met een opmerkelijke wetenswaardigheid: “De recruiter van Keys for Kids die ik sprak vertelde mij dat ik de eerste donkere persoon ben die zich in Afrika als vrijwilliger wil inzetten, die hij gezien heeft in al die jaren dat hij zijn werk deed. Je ziet ook nooit donkere hulpverleners in Afrika, tenzij het mensen zijn die dit in hun eigen land doen.” Bennet, wiens roots in de Antillen liggen, heeft dus een voortrekkersrol te spelen als ambassadeur voor Keys for Kids. Denkt ze dat deze ervaring van invloed is op de rest van haar leven? “Dit kan mijn denkwijze veranderen over hoe je woont en met anderen omgaat. Ik hoop in ieder geval dat dit vrijwilligerswerk impact zal hebben. Het zou een teleurstelling zijn als ik aan het einde van de tijd denk: ‘Dit was niet interessant’.”
Voor meer informatie: www.keysforkids.nl.