Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 juni 2008

Geen ramsjgoed op tuinmarkt

Lekker struinen door Noordwijk-Binnen

NOORDWIJK – Twee dagen lang was het een parkeergekkenhuis in het anders zo rustieke Noordwijk-Binnen. Van heinde en verre togen bezoekers naar het oude centrum om rond te struinen op de Markt onder de Linden en te genieten van alle spulletjes die daar voor de heb lagen. Daarnaast waren niet minder dan 28 tuinen en 12 ateliers/galeries te bewonderen voor de liefhebbers.

Door Joep Derksen

Ook dit jaar heeft de evenementencommissie van de Vereniging “De Oude Dorpskern” ieders verwachting overtroffen Vele duizenden mensen bezochten de 85 kramen en snuffelden tussen de bloemen, planten, meubels, delicatessen en snuisterijen. Maar liefst 28 inwoners stelden hun tuin open zodat eenieder ideeën kon opdoen voor de eigen groene buitenruimte. Door het hele dorp waren kunstenaars te zien die toonden hoe ze hun kunstwerken maakten en de kunstroute was weer een lust voor het oog.

Beeldend Kunstenaar Kitty Warnawa had een deel van haar werken tentoongesteld in de tuin aan de Voorstraat 151 en dat beviel haar uitstekend: “Het is een prachtige tuin: strak aangelegd en met mijn werken is het een perfecte combinatie. Om sculpturen het beste tot hun recht te laten komen, moeten ze namelijk buiten staan. Zo krijgen de mensen ook een idee hoe het in hun eigen tuin kan staan. Dit is voor het eerst dat ik aan de Open Tuindagen meedoe en ik ben zeer tevreden. Ik heb al een aantal nieuwe opdrachten gekregen en ook enkele werken verkocht.”

Mandenvlechter

Verderop in de Voorstraat zit tussen alle kramen de mandenvlechter Wim van Wingerden (56): “In de afgelopen 20 jaar heb ik zo’n 1.600 manden gemaakt van natuurlijke materialen. Je moet hier niet op een te late leeftijd mee beginnen, want enige soepelheid is vereist.” Heeft Van Wingerden bijgedragen aan het in stand houden van het oude ambacht mandenvlechten? “In het begin dacht ik van wel, maar nu weet ik dat het niet zo is. Mensen die het echt willen leren, gaan het vanzelf wel doen en voor de anderen is het een leuke eigenaardigheid om te zien.”

Esmeralda Oliemans loopt genietend langs de kraampjes: “Dit bevalt echt goed, want ik heb al veel leuke dingen gezien: hier kan ik kijken naar het bloemschikken en iets verderop staan prachtige rozen. Dit is het eerste jaar dat ik hier ben, maar volgend jaar kom ik zeker weer.” Mevrouw Van Dam (85) heeft in de afgelopen 23 jaar geen editie gemist: “Ieder jaar kom ik kijken, alleen de laatste paar jaar met een rollator. Het is een aparte markt en je ziet allemaal vreemde mensen uit het hele land.” De heer Rimmelzwaan had wel een kritische kanttekening: “Het bevalt goed en ik kom hier ieder jaar kijken, maar wat er verkocht wordt is veel te duur. Dingen die ik in de winkel zie liggen voor 3,95 euro kosten hier 5 euro. Het verbaast me als ik zie hoe de mensen hun geld laten rollen.”
Coby Zondag, die vandaag vrijwilligerswerk doet voor Marcello’s Hoedenmode, heeft het ondertussen druk: “Dit is een bijzonder leuke markt, waar het gaat om de verscheidenheid, maar ook om het hoge niveau van de producten. Je vindt hier geen ramsjgoed en de sfeer is perfect.”