Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juni 2008

“Fantastisch om een eigen bedrijf te hebben”

Serie: Plezier op je werk

LISSE – Met het gezicht in de zon zitten Joke Jeelof en haar partner Arno Wienands op het terras van A-muze te genieten van een thee en een cappuccino. Of ze bereid zijn mee te willen werken aan een artikel voor de nieuwe zomerserie voor de Weekendkrant? “Natuurlijk!” Nadat een vriendelijke serveerster een 7-Up voor de verslaggever had gebracht, ging het driegesprek van start. Het thema van deze week is: “Plezier op je werk”.

Door Joep Derksen

Het stel is in Duitsland geboren, maar woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Jeelof (43) al 22 jaar bij Swets, waar ze het intranet verzorgt en zich bezig houdt met het management support. “Ik krijg rapportages binnen en voer gegevens in. Dat is leuk werk, mede vanwege de afwisseling en ik ben er door de jaren langzaam ingegroeid. Via een uitzendbureau ben ik daar op de typekamer begonnen.” Is het altijd even prettig? Een tijdje geleden hebben we een reorganisatie achter de rug gehad, en dan maak je met z’n allen een mindere periode door. Nu is de sfeer echter goed.” Ze relativeert: “Nadat je meer dan twintig jaar bij dezelfde werkgever bent, zie je mensen komen en gaan. Als er een periode is dat ik met minder plezier naar mijn werk ga, doorbreek ik die band met behulp van de tijd. Het negatieve gevoel slijt weg en ik praat erover met Arno. Ik weet ook dat niets voor altijd blijft, dus na een moeilijke periode komt er ook weer een vrolijke tijd.”

Porsche 914

Wienands (46) heeft geen last van iemand die zijn salaris betaald en hem vertelt wat hij moet doen. Hij is zelfstandig ondernemer en actief in de onderdelenvoorziening van de klassieke Porsche 914. Een waar voorbeeld van iemand die van zijn hobby, zeg maar gerust zijn passie, zijn beroep heeft gemaakt. Hij legt uit: “Sinds 1982 heb ik zelf een Porsche 914 en in al die jaren heb veel ervaring en een groot netwerk opgebouwd. In 2005 ben ik begonnen met mijn bedrijf, dat veelal via internet opereert op
www.914parts.nl. De Porsche 914 is de meest vergeten Porsche, maar ik ben helemaal weg van dat soort lijnen. Het is een tweezitter met unieke rijeigenschappen; de 914 is een ‘Kurvenkünstler’ (bochtenkunstenaar – red.), want je kunt er prachtige sportieve dingen mee doen in de bochten. Als je, terwijl je een bocht neemt, gas geeft ervaar je dat je continue contact met de weg blijft houden.”

Knikkers

Is het nou wel fijn om ondernemer te zijn? “Ik heb elke dag plezier in het werk en het is fantastisch om een eigen bedrijf te hebben. Voorheen was ik bedrijfsleider en dan speel je met de knikkers van een ander. Je hebt alle verantwoordelijkheden, maar voor de puntjes op de ‘i’ moet je naar de baas. En als er dan iets mis is, gaat hij meteen naar mij met de vinger wijzen. Als je het als zelfstandig ondernemer zelf doet, bereik je zelf de resultaten en maak je ook zelf de fouten. Dat is niet erg, want daar leer je van. Bezitters van een Porsche 914 noem ik mijn soortgenoten en ik haal mijn voldoening voor een groot deel uit de blije ervaringen met mijn klanten die hun klassieker in tact kunnen houden.”

Passie

Zou Jeelof ook niet zelfstandig ondernemer willen zijn? Ze moet er niet aan denken: “Ik ben niet geschikt om een eigen bedrijf te hebben, want ik ben niet zakelijk genoeg. Ik zou bijvoorbeeld niet denken over hoeveel winst ik kan behalen. Ook heb ik niet zoveel met die passie voor een Porsche, want ik heb niet eens een rijbewijs. Of je ondernemer bent, zit erin of niet. Hetzelfde geldt in de kunstwereld: of je kunstenaar bent hangt af of het in je zit of niet.” Bedreigen de politieke ontwikkelingen over het ontslagrecht de mate van plezier dat je in je werk hebt? Jeelof: “Aan het ontslagrecht mag niet teveel veranderd worden, want het personeel moet beschermd blijven. Ook wil ik liever niet werken tot aan mijn 67ste.”

Wienands besluit: “Als ondernemer heb je een dubbele dagtaak, want je bent vaak tot middernacht bezig. Ook omdat ik de boekhouding erbij moet doen en de internetsite verzorg. Joke helpt me met de nieuwsbrief en gewerkte uren per week tel ik niet, maar klagen doe ik hier zeker niet over. Meer plezier met mijn werk kan ik bijna niet hebben!”

2 Comments:

At 8:24 a.m., Blogger Arno Wienands said...

He Joep

Leuk, je artikel op je eigen website.
Ook leuk te zien hoe je je als zelfstandige journalist presenteert.

Het interview was erg gezellig en we hebben het graag met jou en de lezers willen delen.
Wellicht tot een volgende keer.
___________________________________________________________________________
Note voor de lezer:

Joep is een zeer gemotiveerde journalist, open van geest en zeer betrokken bij het “verhaal”thema van zijn “geïnterviewden”.

Neem gerust eens kontact met Joep op als je een interessant verhaal hebt.


Joep, nogmaals bedankt en ik hoop we zien je eens weer terug.

Groetjes , Joke en Arno

 
At 11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Om tijd vrij te maken doe ik met mijn bedrijf altijd digitaal factureren met behulp van een handige tool. Het scheelt veel tijd!

 

Een reactie posten

<< Home