Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 juni 2008

‘Dit gaat je niet in de koude kleren zitten’

Wethouder Homan reageert op de vraag of hij tevreden is nu deze kunstcafe-affaire achter de rug is: ‘Het is altijd mooi om een dossier af te sluiten. Het is zeker niet in een gemoedelijke sfeer gegaan en zeker in het begin, bij de eerste overleggen, was er veel wantrouwen en onbegrip van twee kanten. Toen de heer Pruisen overleed in 2005 ontstond er voor beide partijen een heel duidelijke situatie. Daardoor is van twee kanten heel veel onvrede en onbegrip ontstaan. Eind 2006 begon ik aan dit dossier en in het begin gaat het niet zo snel. We hebben een aantal scenario’s doorgenomen, maar de heer Klaassen-Bos zei: “Ik wil blijven zitten waar ik zit; dit is mijn plek en mijn bedrijf”.’

Het lijkt erop dat met dit contract de eigenaar van het Kunstcafe precies heeft gekregen wat hij wilde: hij mag blijven doen wat toch al gebeurde. Homan is het hier niet mee eens: ‘Er is nu een heel andere situatie, want van oorsprong was er een contract met een galeriehouder die ook horeca mocht doen. We praten nu over een horecabedrijf en wat hij aan de muur heeft hangen is zijn verantwoordelijkheid. Dat is echt een heel andere situatie. We gaan in de omgeving zorgen voor meer galeries en nu hebben we een horecabedrijf op het pleintje.’

Over de ondertekening: ‘De sfeer was goed en we hebben champagne gedronken. Zeker na het tekenen van het contract was men emotioneel, maar dat is logisch, want als je er al jaren mee bezig bent gaat het niet in je koude kleren zitten. Als termijn voor het contract geldt de 5 + 5 regeling: de termijn is vijf jaar en als er niet wordt opgezegd, blijft het contract doorgaan.’