Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 mei 2008

Reacties brandweer

LISSE – Intergemeentelijk brandweercommandant Hans van Wijk reageerde onmiddellijk na afloop van de vergadering van de commissie Maatschappij & Financiën: ‘Ik beschouw het onderzoek van de onafhankelijke commissie niet als een motie van wantrouwen. Ik heb alleen de zorg en de hoop dat de raad zo snel mogelijk een besluit neemt over de aanschaf van de ademluchtapparatuur en dit niet uitstelt. Aan mijn integriteit en die van mijn directe collega’s twijfel ik niet. Ik ben niet verrast door de gang van zaken. Dinsdag 13 mei heb ik een gesprek gehad met het korps en de Onderdelencommissie en er zit nog heel veel zeer. Verandering brengt altijd zeer veel onrust met zich mee. Ik wil een offensief richting het brandweerkorps opzetten en daarover communiceren. Over gisteravond had ik geen naar gevoel.’

Een dag later belde Van Wijk en gaf een nadere toelichting: ‘In mijn eerste reactie zei ik dat ik niet verbaasd was, maar eigenlijk was ik wel verbaasd. In mijn antwoord over de situatie van de ademluchtapparatuur heb ik aan het college gereageerd en dit is aan de gemeenteraad aangeboden. Daarmee is het een bestuurlijke kwestie en welk besluit er ook genomen wordt, het is wel belangrijk dat het snel genomen wordt, want de kou die er nu is moet uit de wereld geholpen worden.’

Van Wijk had enkele weken geleden verteld dat de nieuwe ademluchtapparatuur die op de brandweerkazerne waren aangetroffen, geen pas gekochte exemplaren waren, maar geleende exemplaren van naburige korpsen. Enkele brandweerlieden gaven echter aan dat op deze apparatuur het logo van Lisse aangetroffen was. Wat is Van Wijk’s reactie hierop? ‘De informatie die mij bereikt heeft, is dat er stickers of merktekens van Lisse op de flessen zat. Het logo dat op de ademluchtapparatuur zit zal een codering zijn voor de historie van de flessen. Verder geef ik geen commentaar meer: ik wacht op de uitslag hoe de gemeenteraad verder met deze situatie omgaat. Het is nu een bestuurlijke kwestie geworden.’

Ook Bart in ’t Veld, de voorzitter van de onderdelencommissie, is om een reactie gevraagd over de recente ontwikkelingen. Hij laat weten: ‘Voor ons als onderdelencommissie is het erg positief dat het onderzoek wordt ingesteld. Daar zijn we erg blij mee. Voor ons is het de manier om alle punten netjes op een rij te krijgen doordat het onafhankelijk wordt onderzocht. We zijn er van overtuigd dat de dingen niet goed zijn gelopen, maar het is lastig om daar wat over te zeggen.’ In een email schreef In ’t Veld vervolgens: ‘Ik heb even overleg gehad met de leden van de onderdelencommissie. Wij hebben besloten om na het onderzoek te willen reageren op vragen. Wij kunnen nog geen informatie geven over zaken die eerst onderzocht moeten worden. Na het onderzoek kunnen we wellicht het een en ander toelichten.’