Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 april 2008

‘We zijn een paar voor het leven’

Broer en zus schitteren op dansvloer

LISSE – Patrick (20) en Sabine (22) Greve zijn broer en zus en zeer getalenteerd op het gebied van dansen. Eerder deze maand behaalde het danspaar de eerste plaats in de landelijke wedstrijd voor het ballroom dansen en een derde plek voor het Latin dance van De Bruijn Trofee. De eerste danspasjes hebben de beide geleerd bij danscentrum Welkom en nog altijd krijgen ze intensief les van Rachell en Peter van der Veek. Sabine en Patrick vertellen over het geheim van hun succes.

Sabine begon op haar 14de met dansen, stopte een paar jaar, maar pikte het drie jaar geleden weer op samen met haar broer als danspartner, die in 2003 voor het eerst op de dansvloer stond. Ze vertelt: ‘Ik heb altijd tegen Patrick gezegd dat ik met hem zou gaan dansen als hij in het derde jaar zat en dat is uitgekomen.’ Wat vindt Patrick zo leuk aan het dansen? ‘Het is fijn om op muziek de juiste beweging te zoeken. Daarnaast ben ik samen met mijn zus bezig en zijn we lekker competitief bezig. Bovendien geeft dansen me veel zelfvertrouwen, want als je op de dansvloer staat, vechten alle meisjes om je en dat is geweldig!’

Competitief dansen draait om het overbrengen van de seksuele spanning naar de jury: hoe doen een broer en zus dat? Rachell weet hier het antwoord op: ‘Ze gaan niet helemaal op in elkaar, maar kunnen zichzelf wel helemaal in de dans leven, waardoor ze de mensen doen geloven dat ze een relatie met elkaar hebben.’ Wat maakt een goed danspaar? Patrick: ‘Veel trainen en proberen om samen een entiteit te worden. Daarnaast is het ook belangrijk om geen woordenwisseling met elkaar te hebben vlak voor het dansen begint, want daar kun je tijdens het dansen last van hebben.’

Is het nu een voordeel of nadeel dat je met je eigen broer of zus danst? Sabine: ‘Het is makkelijk dat hij alles durft. Je kent elkaar goed en ik schaam me nooit voor hem.’ Patrick: ‘Het voelt gemakkelijker aan met Sabine en het is veel vertrouwder om met je zus te dansen dan met iemand anders.’

Hoe ver willen Sabine en Patrick komen met het dansen? Ze zijn even stil en Sabine antwoordt: ‘Wat mij betreft zijn we een paar voor het leven en ik wil graag tot de top van Nederland behoren. Begin volgend jaar is het NK en daar wil ik zeker bij zijn. Peter van der Veek geeft hen een tip: ‘Bij het dansen gaat het erom dat je constant op elkaar bent afgestemd. De individuele techniek beheersen ze, maar op het moment dat ze zich volledig kunnen inleven in hoe de ander zich voelt, zijn ze er al bijna.’
Voor meer informatie over dansen bij danscentrum Welkom: www.dancemasterswelkom.nl.