Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 april 2008

Van Rheenen van VVD naar Trots op Nederland

LISSE – De VVD-er Willem van Rheenen, die regelmatig in het nieuws kwam vanwege zijn beschuldigingen aan het oude en nieuwe college van burgemeester en wethouders, stapt over naar Trots op Nederland van Rita Verdonk. Dit maakte hij woensdag 16 april bekend. ‘Na persoonlijke gesprekken met Rita te hebben gehad heb ik het besluit genomen met haar in het landelijke team de politiek uit te voeren.’

Een week eerder zinspeelde Van Rheenen, die binnen de landelijke VVD partij commissie Verkeer & Waterstaat actief was, al op dit besluit. Hij zei indertijd: ‘Ik ben in onderhandeling met Rita Verdonk: ze wil me in het team hebben en dan gaat het om een adviserende rol of mogelijk in de Kamer. Rita heeft een eenmansfractie, maar als je dicht in haar kring komt, zou een kamerlidmaatschap een mogelijkheid kunnen worden. Daar ga ik echter niet op vooruitlopen, want daarover kun je nog niets zeggen.’

Van Rheenen, die zijn lidmaatschap van de VVD heeft opgezegd, weet al wel op welke onderwerpen hij zich gaat richten: Verkeer en economische zaken. Hij vertelde over de gesprekken met Verdonk: ‘Ik ben persoonlijk bij haar op visite in de Kamer geweest en heb ook met een aantal deskundigen gesproken over de problemen hier in de gemeente. Dit moet landelijk ter discussie komen; de ambtenaren leveren heus wel goed werk af, maar de provincie en overheid moeten meer toezicht houden. Om de zoveel tijd zouden ze moeten controleren hoe de gemeenteraden functioneren. Nu ik de stap naar Rita Verdonk heb ik gemaakt, wil ik me hardmaken ervoor te zorgen dat de colleges en raden gecontroleerd worden. De bureaucratie moet eruit en er worden teveel beslissingen genomen waarvan de burger gedupeerd raakt.’