Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2008

Kunstenaar Hess geeft masterclass schilderen

TEYLINGEN – De bekende Brabantse schilder Henri Hess gaf donderdag 24 april voor goede relaties en bekenden van het Grachthuisje uit Lisse en Panorama Tulipland uit Teylingen een masterclass schilderen. Tussen de bollen legden de schilder en zijn ‘leerlingen’ de tijdelijke kleurenpracht voor eeuwig vast op het doek.

Door Joep Derksen

Voor Hess was het de eerste keer dat hij in het voorjaar in de Bollenstreek was en hij keek dan ook zijn ogen uit: “Deze kleurenpracht zie ik in Brabant niet, dus ik ga met plezier een doek schilderen.” Over de masterclass: “nou ja, masterclass, geef het maar een naam hoor. Ik probeer hen iets te vertellen over het schilderen en we zijn begonnen met het ontdekken van de juiste compositie. We hebben deze plek aan de Torenlaan uitgezocht omdat je een boom op de voorgrond hebt, met het bloemenveld erachter. Dan kun je proberen om perspectief in je werk aan te brengen. Terwijl ik zelf ook schilder, breng ik de deelnemers wat bij.”

Herman van Amsterdam van Panorama Tulipland vertelt enthousiast over deze gebeurtenis: “Dit is de eerste keer dat we zo’n masterclass geven en we willen ook in de komende jaren heel goede schilders naar Teylingen halen om les te geven. Volgend jaar geven we nog veel meer masterclasses in samenwerking met het Grachthuisje uit Lisse.”

Rob Beelen, eigenaar van het Grachthuisje, bekent eerlijk: “Ik zit al dertig jaar in het vak, maar kan zelf nog geen poppetje schilderen. Ik heb Henri uitgenodigd en we kijken hoe het gaat. Maar ik verwacht wel dat we in 2009 iets dergelijks nogmaals organiseren. Mensen kunnen zich hier nu al voor aanmelden op
www.grachthuisje.nl. De kunstenaar Hess is ook bijzonder, want hij is heel veelzijdig en lekker impressionistisch in de stijl van de Haagse en Leidse school.”

Vrijheid

Cor Schrama, een gepensioneerde bloemenexporteur, is een van de ‘leerling-kunstenaars’: “Ik vind schilderen al een aantal jaren leuk en heb er nu de tijd voor. Vandaag hoop ik wat tips te krijgen hoe je nog beter kunt schilderen. Dit is overigens de eerste keer dat ik buten schilder en het is heerlijk: het geeft me een gevoel van vrijheid om dit te doen!”