Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 maart 2008

Stormloop op audities Up2Stage

SASSENHEIM – Het begon met een klein persberichtje waarbij mensen werden opgeroepen om deel te nemen aan de Up2Stage Musicalgroep. De belangstelling bleek bijzonder groot te zijn; 53 mensen meldden zich aan om de vier open repetitie-avonden te volgen. Van hen mogen de 25 tot 30 meest getalenteerde personen blijven, zodat ze aan musicalproducties kunnen deelnemen.

De vier mensen die Up2Stage hebben opgezet zijn Karin Collé en de drie broers Rob, Koos en Paul Burgmeijer. Koos legt uit waar het bij deze musicalgroep om draait: ‘Bij ons staat zingen en acteren centraal. Ons doel is om jaarlijks een musical uit te voeren in een regionaal theater, bijvoorbeeld in Teylingen of Noordwijk. Gezamenlijk hebben we tientallen jaren ervaring in het zingen en acteren en enige tijd staken we onze hoofden bij elkaar en besloten om zelf wat te organiseren. Vanavond (dinsdag 11 maart) is de eerste van vier open repetitieavonden en 53 deelnemers bereiden zich voor op de auditieavond van 8 april: dan valt namelijk de helft van hen af.’

De meeste aspirant-musicalsterren zijn tussen 13 en 21 jaar oud, al zitten er leeftijdsuitschieters naar boven en onder tussen. Koos: ‘We hebben ook wat oudere talenten nodig, want in musicals heb je vaak mensen van alle leeftijden nodig. Overigens, je hebt nog niet gevraagd waar Up2Stage vandaan komt. We zochten een moderne naam die goed ligt bij de jongeren. Up2Stage betekent letterlijk: we willen allemaal het podium op en daar schitteren. Bij ons staat de lol voorop, maar als het aan ons ligt, willen we wel in de top van de amateurmusicals komen.’

De kinderen komen ondertussen binnen in een van de zalen van dansstudio Sonja. Larissa (12) is een van de eersten en vertelt: ‘Ik ben hier omdat ik toneel leuk vind. Ik ga wel eens naar een toneelstuk en als ik weer thuiskom speel ik de typetjes na. Zelf wil ik later ook het toneel op.’ Iets verderop staat Aron (10): ‘Ik ben hier omdat mijn vader in de krant las over deze musicalaudities. Ik vind het leuk hier te zijn, want later wil ik het toneel op. Misschien doe ik cabaret of gewoon toneel, dat weet ik nog niet.’

Ook Patrick (39) heeft zich opgegeven voor de audities: ‘Het is goed dit mee te maken. Ik houd van muziek, ga vaak naar musicals toe en hoop dat ik het zangtalent heb om door te gaan.’ Als hij twintig jaar jonger was, zou hij dan ook met Idols meegedaan hebben? ‘Dat is een goede vraag. Misschien wel.’ De eerste auditieavond begint en de deelnemers zetten hun eerste stappen richting, wellicht, Broadway.