Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 februari 2008

Warmetruiendag wijst kinderen op het milieu

Rillen voor 7 procent minder CO2
SASSENHEIM – De jongste generaties werd op vrijdag 15 februari even goed ingewreven hoe belangrijk het milieu is. Op initiatief van het Klimaatverbond en Z@pp organiseerde de R.K. basisschool De Kinderburg de landelijke actie: ‘Warme Truiendag’. Op deze vrijdag stond de thermostaat van de school enkele graden lager en kwamen de kinderen in dikke truien en met grote bontmutsen naar school. Ook wethouder Henriëtte Wilbrink ondersteunde dit initiatief met haar aanwezigheid.

Volgens het Klimaatverbond staat het verlagen van de thermostaat met een graad gelijk aan 7% minder energieverbruik en dus 7% minder CO2-uitstoot. Een leerlinge van groep was hiervan op de hoogte: “We moeten minder stoken, want anders komt er allemaal CO2 in de lucht!”

Wilbrink bezocht groep 5 van juf Mirjam Knetsch en groep 3 van juf Jolande Evers en kreeg in beide klassen een warm welkom. Knetsch introduceerde de wethouder en vroeg de leerlingen: “Weet iemand waarom wij meedoen aan deze actie?” De kleine Martijn wist het wel: “Voor het milieu!” De juf: “Precies. Als je iets verbrandt, komen er allemaal schadelijke stoffen in de lucht en als het er heel veel zijn, gaat het niet goed met ons planeetje.”

De wethouder praatte er lustig op los met de kinderen en ervoer de dag zelf als “Heel erg leuk”. Ze vertelt: “We hebben gepraat over andere energievormen zoals windenergie en over het dilemma waar die windmolens moeten komen. De kinderen wilden deze niet te dicht bij het school, het Rusthoffpark of de sportvelden, maar vonden het prima als de molens langs de rijksweg komen.”

Kruiken

Wilbrink was ook enthousiast over de kleinste groep van de school: groep 3. “Hier hadden de kinderen mutsen, handschoenen, sjaaltjes en kruiken bij zich en we praatten over hoe je zelf energie kunt besparen. Je kunt bijvoorbeeld het lichtknopje uitdoen als je de kamer verlaat. Daarnaast was ik verrast dat deze leerlingen al heel netjes dingen wisten te vertellen over CO2 en de dampkring, want dat had de juf hen al verteld.”

Over de dag zelf: “ Ik vind het heel belangrijk dat er aandacht besteedt wordt aan het milieu, want je kunt veel zuiniger zijn met energie. De Warmetruiendagactie is groeiende en hier in Teylingen doen nog lang niet alle scholen mee. Ik hoop dat het sneeuwbaleffect nog flink doorzet, want het is heel belangrijk om de jeugd zo jong mogelijk actief te betrekken.”

Zelf afwassen

Wat doet de wethouder zelf om het milieu te besparen? “Ik woon in een heel erg goed geïsoleerd huis. Ik heb een droger, maar ik droog in principe altijd buiten. Ik doe altijd het licht uit, wanneer ik het niet nodig heb en ik maak geen gebruik van de stand-by stand op huishoudelijke apparaten.” Welke originele ideeën vernam Wilbrink? “De kleintjes legden bij het praten over het milieu meer de relatie met papiertjes en rommel over straat. Maar er kwamen ook veel goede suggesties, zoals het helpen van hun moeder met de afwas, zodat de afwasmachine niet gebruikt hoeft te worden. Ook wilden ze lucifers uit de huizen weghalen, want dan kun je minder vaak het gas aandoen.”