Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 februari 2008

‘Ik vind het leuk om mijn hoofd ergens over te breken’

Schaakster Donna Kok naar NK

NOORDWIJK – De veertienjarige Donna Kok heeft een uitstekende prestatie geleverd door zich voor de vijfde keer te plaatsen voor het NK schaken voor jeugd. Op haar weg naar de top versloeg zij menige jongen waardoor heel wat egootjes in de dop knapten. Zelf blijft ze er relaxed onder: ‘Voor sommige jongens is het frustrerend dat ze van een meisje verliezen, maar tegenwoordig kijken de meesten er niet echt meer van op. Maar het was voor hen wel even schrikken toen ze een meisje bovenaan de ranglijst zagen staan!’

Zelf leerde Donna het schaken op haar achtste. Vaak hoor je dat een van de ouders zelf ook schaakte, maar dat lag in haar geval anders: ‘Mijn vader schaakte zelf niet echt, dus hebben we een boekje gekocht en met z’n tweeën gepuzzeld hoe dat schaakspel nou eigenlijk werkt.’ Nadat Donna een tijdje lid was van de jeugdafdeling van de Noordwijkse schaakvereniging, is ze overgestapt naar maar liefst twee verenigingen: ‘Op eigen wieken’ in Leiden en ‘Zückertort’ in Amstelveen.

Frustrerend
Wat is er zo leuk aan het schaken? ‘Ik vind het leuk om mijn hoofd ergens op te breken, zoals schaken of puzzeltjes oplossen. In wiskunde ben ik inderdaad wel goed.’ Geeft het een extra speciaal gevoel om van een jongen te winnen in het schaakspel? ‘Voor mij niet, maar voor sommige jongens is het frustrerend dat ze van een meisje verliezen, al kijken de meesten er niet echt meer van op. Maar het was voor hen wel even schrikken toen ze een meisje bovenaan de ranglijst zagen staan!’

Motivatie
Over haar plannen voor het schaken: ‘Ik wil tijdens mijn jeugd sowieso doorgaan met schaken, maar ik denk niet dat ik ooit de echte top zal halen, maar het schaken meer als hobby ga aanhouden. Om de top te bereiken heb ik namelijk te weinig motivatie, want je moet er heel veel voor opgeven en ik wil ook nog heel veel andere dingen doen. Aan mijn spel zelf zou het overigens niet liggen.’

Momenteel is de verhouding van het aantal meisjes en jongens dat schaakt ongeveer 1 : 30. Zou Donna het toejuichen als meer meisjes gingen schaken? ‘Niet echt, want dan is er ook meer concurrentie. Ik vind het geen probleem, want ik kan prima met de jongens schaken en van mij hoeven er geen meisjes bij.’

Het NK start op 25 april in Venlo en duurt 9 dagen. Wat zijn Donna’s ambities: hoe hoog denkt ze te komen? ‘Ik zit in de middenmoot, maar ben niet helemaal kansloos tegen de nummer 1. Mijn doel is om niet onder mijn kunnen te spelen en niet teveel te blunderen. Ik wil er relaxed naar toegaan en niet denken: “Ik moet winnen”. Het lijkt me wel heel leuk om eens een keer op een NK in de prijzen te vallen en bij de beste drie te eindigen.’