Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 februari 2008

Dirk van Duin: ‘De vissersboot was mooiste tijd van mijn leven’

Roulette

NOORDWIJK – Rinus Wassenaar wees in de vorige Roulette niemand minder dan Dirk van Duin (42), alias De Kovacs, aan. Van Duin is op 8 maart maar liefst 18 jaar getrouwd met Jet en heeft vier kinderen; drie meisjes en een jongen. Rinus wilde van de Kovacs weten:

‘Heb je nog plannen om een camping in Frankrijk te beginnen? Zo ja, dan reserveren wij een plek!’

‘Een paar jaar geleden hebben we geprobeerd om een indianencamping op te zetten, maar het lukte niet, omdat ons huis niet werd verkocht. Daarom hadden we geen geld om in deze camping te investeren. Het plan zelf zit nog effe in de koelkast, maar ik houd het in mijn achterhoofd. Hier in mijn huis hangen nog vijf meer dan levensgrote indianenhoofden, die we in de indianencamping zouden willen ophangen. Kijk er maar eens naar: ze zijn gewoon mooi om te zien!’

Waar komt de titel ‘De Kovacs’ vandaan?

‘Deze naam heeft mijn vader meegekregen. De Kovacs was een band, bestaande uit een groep Hongaren, en mijn vader zong of floot altijd een deuntje van deze band. Zo kreeg hij de naam. Overigens zijn er zat mensen die mij alleen kennen van mijn naam De Kovacs: die weten mijn echte naam niet eens!’

Welke hobbies heb je?

‘De Motorclub Noordwijk, maar schrijf er wel bij: “als ik rijd”, want dat doe ik de laatste tijd helaas niet al te vaak. Daarnaast is de voetbalclub SJC ook een grote passie van me; hier ben ik leider van en geef training aan de meisjesjunioren en ben assistentleider van het jongensteam E2. Ook dart ik in competitieverband. Dit seizoen heb ik al een 180er gegooid.’

Wat is je doel voor het leven?

‘Zoals het gaat is het wel goed. Ik werk bij de gemeente als medewerker wijkbeheer en dat is lekker afwisselend. Ik verzorg de straten, snoei de planten of ben bezig met het riool. De afwisseling van het werk maakt het zo mooi, want iedere dag doe je verschillende dingen. Mijn droom is overigens wel om ooit nog een keer een Harley Davidson te kopen, maar ik weet niet of die droom ooit uit zal komen. Ik heb nu een Moto Guzzi en het is heerlijk om erop te zitten, want je voelt je er zo vrij op.

Vertel eens over een van de hoogtepunten in je leven.

‘Dat was in 1982; de eerste keer dat ik meekon op een vissersboot. Meer dan drie jaar heb ik op een vissersboot gewerkt en het was de mooiste tijd van mijn leven. Ik ben gestopt voor mijn vrouw, want zij kon er niet tegen dat ik zo vaak en lang weg was. Nadat ik ruim vijf jaar in de bouw heb gewerkt, werk ik nu al 17 jaar bij de gemeente.’

Zijn er dingen die beter kunnen in Noordwijk?

‘Het is toch bizar dat we als badplaats nog steeds geen normaal buitenzwembad hebben? De politiek praat erover dat ze het zwembad willen opkrikken, maar dat doen ze al jaren. Daarnaast hebben we een strand, maar als het slecht weer is, valt er hier verder niets te doen, behalve midgetgolfen.’

Wie wil je als volgende aanwijzen en wat wil je van diegene weten?

‘Ik wil de Roulette doorgeven aan Theo Meeuwenoord, alias De Meeuw. Ik ken hem van het voetbal bij SJC en mijn vrouw en zijn vrouw zijn al heel lang vriendinnen. Hij doet heel veel vrijwilligerswerk en organiseert ook de grootste viswedstrijd van Nederland. Dat kost gigantisch veel tijd en ik wil graag van hem weten hoe hij het voor elkaar krijgt om ook nog zoveel tijd in SJC te steken. Ik zou in ieder geval gek worden van die telefoon die constant overgaat.’